us English

Banii și politica – legăturile dintre fondurile europene și partidele politice

La nivelul statelor europene, piețele de achiziții publice pot ajunge până la aproape un sfert din produsul intern brut. Aceste valori semnificative generează creștere economică, dar cu siguranță atrag spre procedurile de achiziție și interesele politice sau cu interese de fraudare. Astfel, putem porni de la premisa că o parte a procedurilor de alocare a fondurilor și achiziție pot fi suspecte de clientelism și favorizare politică sau chiar de fraudă; partidele pot să le folosească în mod indirect pentru a-și finanța indirect ilegal sau prin pomeni electorale activitatea sau campaniile electorale. Mai des, companiile apropiate de partide par a avea o șansă sporită în a câștiga licitațiile. Cele mai importante sectoare unde se regăsesc astfel de situații sunt infrastructura și construcțiile, dar pot apărea frecvent și în alte domenii, precum cel IT sau al serviciilor medicale.

Scopul proiectului este de a monitoriza legătura dintre fondurile publice – în particular cele europene – și folosirea ilicită/abuzivă a banilor în politică, precum și conexiunile cu companiile afiliate politic în România și Croația. Deși clientelismul de partid este un subiect recurent peste tot în lume, numărul rapoartelor publicate pe acest subiect este mai degrabă scăzut. EFOR a publicat deja câteva rapoarte arătând nivelul semnificativ de clientelism politic în cadrul fondurilor naționale (Fondul de Rezervă, Programul Național de Dezvoltare Locală etc.) și total cu accente arbitrare a mai mult de 1 miliard și jumătate de euro de-a lungul celor 4 ani precedenți.

Fondurile naționale sunt preferate de politicieni ca un mecanism de finanțare pentru partide și campaniile electorale dat fiind faptul că nu există mecanisme puternice de control, iar folosirea incorectă a acestora se pedepsește mult mai ușor decât utilizarea ilegală a fondurilor europene. Mai mult, conform unui raport recent al Curții de Conturi, o parte considerabilă din acești bani au fost distribuiți și cheltuiți fără reguli clare și într-o manieră total netransparentă.

În acest context, ne propunem să:

  • publicăm un raport despre potențialele legături dintre achizițiile publice și partidele politice
  • organizăm o conferință internațională în septembrie 2017 cu peste 60 de participanți pentru a lansa raportul și a seta o listă a potențialilor indicatori ai clientelismului. Vom invita experți din țări precum: România, Croația, Bulgaria, Lituania, Estonia, Cehia, Polonia, Austria, Letonia, Marea Britanie, Republica Moldova, Ucraina sau Georgia. O categorie importantă a vorbitorilor este reprezentată de experții din țările vecine, unde se regăsesc probleme similare.

 

Acest proiect este susținut prin Programul Hercule III (2014-2020) al Uniunii Europene. Acest program este implementat de către Comisia Europeană. A fost înființat pentru a promova activități ce combat frauda care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene, inclusiv contrabanda și falsificarea de țigarete (pentru mai multe informații vedeți http://ec.europa.eu/anti_fraud/about-us/funding/index_en.htm).

Acest document reflectă poziția autorului și Comisia Europeană (OLAF) nu este responsabilă pentru nicio utilizare a informației ce este conținută aici.

 


Susține EFOR

Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.