Cerem BEC si MAE sa respecte legea

Expert Forum si Funky Citizens au solicitat Biroului Electoral Central si Biroului Electoral nr 48 pentru Strainatate, dar si Ministerului Afacerilor Externe sa respecte legea si sa ia o serie de decizii care sa conduca la aplicarea unitara a legii, la asigurarea materialelor electorale necesare pentru organizarea turului II de scrutin si fluidizarea procesului de vot.
Mai concret, am solicitat:
1) Intrucat BEC a hotarat ca cetatenii romani care voteaza in strainatate sa poata folosi o declaratie pe propria raspundere completata in afara sectiei de votare, am solicitat Biroului ca aceeasi regula sa se aplice si votantilor din tara, fara discriminare
2) Pentru a evita cozile si blocajele in exprimarea dreptului de vot, am solicitat BEC si MAE  cresterea numarului de stampile si cabine de vot, suplimentarea sectiilor de votare – in special in tarile in care numarul votantilor romani este unul ridicat 
3) Pentru a fluidiza procesul de votare, am cerut BEC sa permita completarea tabelelor (listelor suplimentare) in anticamera sectiei de votare de catre alegatori, in serii de cate zece votanti, sub supravegherea membrilor biroului electoral; semnarea acelor liste s-ar face in sectia de votare, sub supravegherea membrilor biroului electoral.
Puteti gasi textul solicitarii atasat comunicatului. Invitam toti factorii interesati sa se ralieze acestui mesaj si sa solicite institutiilor publice care administreaza procesul electoral sa organizeze alegerile intr-un mod conform cu legislatia electorala, care sa permita alegatorilor sa isi exprime drepturile electorale fara discriminare sau blocaje de ordin birocratic.

SESIZARE

Va inaintam aceasta intampinare conform art 17 (d) din Legea 370/2004, referitor la organizarea turul al II-lea al alegerilor din 16 noiembrie.

 

1. Aplicarea unitara si dupa principiile constitutionale a legii electorale
Conform Deciziei BEC nr 125/2014, declaratia pe proprie raspundere definită în articolul 44 (4) și (5) din Legea 370/2004 și în HG 709/2014 poate fi completata in afara sectiei de votare doar de votantii care isi exprima optiunea electorala la sectiile de votare din strainatate. Consideram ca aceasta prevedere este restrictiva si reprezinta o interpretare duala a legii in contextul in care votul ar trebui sa se supuna acelorasi reguli. Mai mult, reprezinta o incalcare a principiilor constitutionale stipulate in articolul 15 din Constitutia Romaniei – egalitatea in drepturi, precum si a principiul securitatii juridice.
Desi consideram ca pentru a optimiza procesul electoral, legislatia electorala ar trebui modificata pentru a elimina aceste formulare din proces, in contextul de fata solicitam aplicarea aceleiasi reguli tuturor celor care voteaza pe tabelul prevazut la art 9 (1) din Legea 370/2004 si anume posibilitatea de a utiliza o declaratie completata in afara sectiei de votare (fie tiparita, fie completata olograf) si semnata in fata membrilor birourile electorale. Reamintim ca aceasta declaratie nu este un tipizat personalizat, securizat, ci este doar o simpla declaratie sub semnatura privata; declaratia olografa are conform Codului Civil aceeasi valoare ca si formularul tiparit si distribuit in sectiile de votare.

 

2. Asigurarea resurselor pentru organizarea in conditii optime a procesului electoral, care sa permita exercitarea dreptului la vot

 

Avand in vedere organizarea deficitara de la primul tur de scrutin, va solicitam suplimentarea numarului de stampile, cabine de vot si a numarului de sectii de vot in strainatate. Problema principala la alegerile din 2 noiembrie a reprezentat-o, cu precadere in strainatate, numarul mult prea mic de stampile si cabine de vot, avand in vederea cresterea numarului de alegatori fata de anul 2009. Daca ne referim la turul II din 2009 al alegerilor prezidentiale, conform datelor oficiale au votat 147.754 alegatori; in turul I din 2014 au votat deja 161.262 alegatori, existand nemultumiri public exprimate privind numarul mare al cetatenilor cu drept de vot care nu au putut vota datorita materialelor insuficiente.
Avand in vedere ca au existat state unde cantitatea materialelor electorale a fost mult sub necesarul real, va solicitam suplimentarea numarului de cabine si stampile cu pana la 20 pentru fiecare sectie de votare din strainatate si cresterea numarului de sectii de votare in statele unde populatia cu cetatenie romana are o pondere ridicata.

 

3. Fluidizarea procesului de votare
Intrucat legislatia romaneasca nu prevede un sistem de pre-inscriere a votantilor pentru votul in strainatate, pentru a exista estimari mai precise, dar si pentru a fluidiza votul in ziua alegerilor, consideram ca trebuie impuse masuri pentru a scadea timpul de asteptare la sectiile de votare, dar si procedura inregistrarii pe tabelele prevazute la art. 9 (1) din Legea 370/2014.
Va solicitam sa emiteti o circulara in sensul permiterii completarii tabelelor mentionate mai sus in prealabil de catre alegatorii aflati la rand, in anticamera sectiei de votare, in grupe de cate 10, urmand ca semnatura sa fie aplicata de votant pe lista in fata membrilor birourilor electorale, inaintea exprimarii optiunii electorale. Acest proces ar putea fi gestionat de un membru al biroului electoral al sectiei de votare.
De asemenea, in sectiile de votare – atat cele din tara, cat si cele din strainatate – va solicitam sa incurajati distribuirea formularelor specificate la articolul 44 (4) si (5) din Legea 370/2004 catre mai multi votanti deodata si nu doar catre cate unul pe rand. In acest mod, ar fi permis accesul unui numar mult mai mare de votanti in acelasi timp.

 

Cu respect,
Septimius Parvu
Manager de programe
Expert Forum
septimius.parvu@expertforum.ro | 0737.748.667

 

Organizatii semnatare

Expert Forum (EFOR)
Funky Citizens


Susține EFOR

Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.