us English

Banii și politica – legătura dintre resursele publice și finanțarea partidelor politice

EFOR a organizat conferința internațională Banii și politica – legătura dintre resursele publice și finanțarea partidelor politice pe 7 și 8 septembrie 2017, la Hotel Athénée Palace Hilton, sala Diplomat.

În cadrul dezbaterii am explorat legătura dintre finanțarea partidelor politice și achiziții publice, respectiv riscul de abuz de resurse publice, o temă intens dezbătută azi în Europa în contextul îngrijorărilor legate de buna guvernare, transparentizare și reforma finanțării partidelor politice.

Au participat la eveniment  mai multe de 60 de experți în finanțarea partidelor, procurori, jurnaliști de investigație și experți în achiziții publice, provenind din țări ca România, Croația, Bulgaria, Lituania, Estonia, Republica Cehă, Polonia, Austria, Letonia, Moldova, Ucraina, Georgia, Belgia, Franța, Italia sau Spania și reprezentând instituții internaționale precum GRECO, OSCE/ODIHR sau IDEA International.

De asemenea, am lansat un raport cu privire la politizarea fondurilor publice europene și naționale pentru infrastructură, acoperind România și Croația.

Agenda ^

Ziua 1 – 7 septembrie 2017

Perspective europene privind consolidarea bunei guvernări a resurselor publice

Moderator: Laura Ștefan, expert anticorupție, EFOR

Mihaela Virginia Toader Secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE)

Inguna Kramina Ofițer politici publice, Direcția Generală Politică Regională și Urbană, Comisia Europeană

Christophe Speckbacher Șef de secție, Secretariatul Grupului de State împotriva Corupției (GRECO)

Jacopo Leone Ofițer pentru guvernare democratică, OSCE, Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului al OSCE (ODIHR)

Principalele concluzii ale raportului privind politizarea fondurilor pentru infrastructură

Moderator: Sorin Ioniță, Președinte, Expert Forum

Septimius Pârvu Coordonator de proiect, Cezara Grama, Jurist, Expert Forum

Munir Podumljak Director executiv, Partnership for Social Development, Croația

Prof. Univ. Dr. Dacian Dragoș Expert în achiziții publice, Universitatea Babes Bolyai, Cluj Napoca

Abuzul de resurse publice și vulnerabilitățile legate de fondurile europene și naționale

Moderator: Otilia Nuțu, Expert Forum

Paul Silviu Dumitriu Procuror șef-adjunct secție, Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție, Direcția Națională Anticorupție, România

Artem Sytnyk Director, Biroul Național Anticorupție din Ucraina (NABU)

Gheorghe Oană Vice – președinte, Autoritatea de Audit, România

Constantin Lica Consilier, Departamentul pentru Luptă Anitfraudă (DLAF), România

Reglementări privind banii și politica: instrumente administrative și penale

Moderator: Septimius Pârvu, Expert Forum

Magnus Ohman Consultant superior privind finanțarea politică, Director al Biroului Regional Europa, Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES)

Peter Wardle Consultant privind finanțarea politică, fost Președinte al Comisiei Electorale din Marea Britanie

Lina Petroniene Director al Diviziei de control al partidelor politice și finanțării campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală, Lituania

Bogdan Toma Costreie Director, Departamentul de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, Autoritatea Electorală Permanentă, România

Inga Zeltiņa Inspector superior al Diviziei de Control al finanțării partidelor politice, KNAB, Letonia

Ziua II – 8 Septembrie 2017

Tehnologia și transparența finanțării politice

Moderator: Septimius Pârvu, Expert Forum

Samuel van der Staak Manager Senior de Programe, International IDEA

Zurab Aznaurashvili Director al Serviciului de monitorizare financiară a partidelor politice, Curtea de Conturi, Georgia

Märten Veskimäe Comitetul de monitorizare a finanțării partidelor/ Cercetător, Universitatea Tartu, Estonia

Attila Biro Jurnalist de investigații, Rise Project, România

Societatea civilă și monitorizarea abuzului de resurse

Moderator: Laura Ștefan, expert anticorupție, EFOR

Alexandra Ustinova expert, Anti-Corruption Action Center, Ucraina

Stefan Karaboev analist, Centrul pentru Studiul Democrației, Bulgaria

Vít Šimral Consultant, Frank Bold, Republica Cehă

Nicolae Panfil Coordonator de programe, Promo-LEX, Moldova

Banii publici, mediul de afaceri și crima organizată în finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale

Moderator: Cezara Grama, Expert Forum

Bogdan Stan Președinte, Agenția Națională de Integritate

Francesco Curcio Procuror asistent, Direcția Națională Anti-mafia și contra terorismului

Giorgi Lomtadze Directorul Departamentului de Cercetare, Institute for Development of Freedom of Information (IDFI), Georgia

Denis Cenușă Director de programe, Expert Group, Moldova


Descarcă agenda

Raport & concluzii ^

Câteva dintre concluziile cercetării:

  • Cea mai ridicată valoare a donațiilor s-a înregistrat în 2008-2009, iar 36% dintre toate donațiile primite vreodată de partide au mers către Partidul Democrat Liberal
  • Deși firmele donează legal către partide, iar sumele se înregistrează în Monitorul Oficial, există o componentă semnificativă de finanțare ilegală a partidelor politice și campaniilor electorale, prin achiziții publice trucate, contracte fictive sau supraevaluate, abuz de resurse publice și numiri clientelare, care pot facilita achizițiile trucate; 1724 de companii au donat între 2006 și 2015 la partide, 616 au câștigat achiziții publice, iar 303 au semnat contracte cu bani europeni
  • politicienii folosesc poziția publică pentru a strânge bani pentru folosul personal și doar o mică parte ajunge la partid
  • companiile cu suport politic preferă banii românești, întrucât mecanismele de control sunt mai lejere; cu toate acestea, există vulnerabilități semnificative și cu privire la banii europeni
  • deși legea nu permite, companiile care au contracte cu statul donează către partidele politice cu mai puțin de 12 luni înainte de ziua alegerilor
  • piața este dominată de companii mari, care au capacitate și resurse; cu toate acestea, istoric vorbind, mare parte dintre ele au crescut datorită legăturilor politice
  • un număr semnificativ dintre firmele din top 30-40 ca valori ale contractelor la construcții (Vega 93, Confort, Delta ACM 93, Tancrad, Spedition UMB, Dimar, UTI Group, Iridex Grup Constructii, Cast, Tel Drum, Victor Construct, Selina, Romenergo, Concas, Tehnodomus etc), consultanță (Fichtner Environment, Ramboll South East Europe, Integroup Engineering etc), studii de fezabilitate sau servicii de publicitate (Media Investment Communication, Romair Consulting, Expert One Research etc), finanțate din bani europeni și românești sunt legate de direct sau circumstanțial de partide politice sau au dosare penale pentru fraude, evaziune fiscală sau spălare de bani
  • în privința banilor românești există indicii conform cărora distribuția fondurilor este direct legată de culoarea politică a partidului de la putere
  • cu privire la condamnări, cele mai frecvente sunt legate de fraude cu fonduri europene și folosirea abuzivă a funcției de conducere într-un partid; din decizii precum Adrian Năstase, Sorin Frunzăverde sau Florin Popescu reiese cât de puternici sunt liderii politici de la nivel de județ sau de la nivel național și cum folosesc ei întregul sistem instituțional pentru a se mobiliza pentru alegeri (primari, companii, șefi de deconcentrate etc) sub amenințarea privării de fonduri sau pierderii poziției publice
  • câteva dintre principalele riscuri legate de achiziții identificate sunt: conflictele de interese; contractarea sistematică a unor companii de consultanță de către mai multe primării dintr-un județ; persoane din instituții publice (sau care au lucrat în instituții publice) care facilitează câștigarea de contracte; contracte de consultanță supraevaluate sau fictive; diferențe mari între sumele din contract si suma finală, cu costuri adiționale; contracte directe acordate sistematic unor companii cu legături politice; companii cu proprietari reali camuflați (care controlează compania, dar nu figurează în documente); lucrări supraevaluate sau inexistente; studii de fezabilitate refăcute nejustificat sau de tipul copy-paste etc.
  • bazele de date produse de diferite instituții românești (SEAP, fonduri-ue.ro etc) nu comunică între ele și conțin erori semnificative, care împiedică orice analiză profesionistă; raportul de față a necesitat mai mult timp pentru curățarea și aranjarea bazelor de date decât pentru analiza propriu-zisă. Datele privind finanțarea partidelor sau acționariatul firmelor sunt dificil de obținut sau implică cheltuieli ridicate

Mecanismele de clientelism, fraudă și potențială finanțare ilegală identificate identificate:

  • plătirea unui comision (de regulă 10-20%) din valoarea contractului de către o companie către decident pentru a câștiga o achiziție publică; în anumite cazuri o parte din bani merg de la decident (președinte consiliu județean, ministru etc) către partid
  • solicitarea de mită de către decidenți (ex. primar, consilier județean) pentru aprobarea unor plăți pentru lucrări deja executate de către companii
  • folosirea de contracte false sau supra-evaluate de consultanță pentru mascarea finanțării ilegale a campaniei
  • obținerea de fonduri în situații de conflict de interese
    – decidentul este acționar, administrator sau controlează firma sub orice altă formă și folosește funcția publică pentru a acorda direct sau mijlocit contracte firmei
    – existența unor firme din a căror conducere fac parte persoane cu putere de decizie care lucrează sau au lucrat la instituții publice precum CNADNR sau MDRAP – instituții care gestionează fonduri și realizează achizițiisolicitarea de la companii de diverse produse sau servicii pentru campanii electorale (materiale pentru campanii electorale, servicii de consultanta sau publicitate, produse alimentare etc)
  • determinarea unor factori de decizie locali (primari, spre exemplu) de catre un presedinte de consiliu judetean sau alt lider politic de a aduce voturi în schimbul aprobării unor fonduri (de exemplu din Programul Național pentru Dezvoltare Locală).
  • obtinerea de fonduri in mod ilegal sub pretextul organizarii unor evenimente, prin plata unor taxe de participare
  • supraevaluarea unor contracte în mod ilegal, desi nu exista justificare pentru lucrari sau servicii (consultanta, studii de fezabilitate etc)
  • numirea unor persoane apropiate partidelor politice în posturi cheie (de exemplu în fruntea companiilor de stat) pentru a facilita câștigarea de contracte din achiziții publice, urmând ca o parte din bani să ajungă la partid

Înregistrarea evenimentului ^

Ziua 1

Ziua 2

Foto ^


________________________________________________________________

 
Acest proiect este susținut prin Programul Hercule III (2014-2020) al Uniunii Europene. Acest program este implementat de către Comisia Europeană și a fost înființat pentru a promova activități ce combat frauda care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene, inclusiv contrabanda și falsificarea de țigarete (pentru mai multe informații vedeți ec.europa.eu/anti_fraud/about-us/funding).
Acest document reflectă poziția autorului, iar Comisia Europeană (OLAF) nu este responsabilă pentru nicio utilizare a informației ce este cuprinsă aici.

Susține EFOR

Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.