Cum te fură la factură – proiect de dezbateri publice şi advocacy

Conform angajamentului asumat de România la intrarea în Uniunea Europeană, prețurile la energie vor fi liberalizate până în 2017 pentru energia electrică și până în 2018 pentru gaz. Acest lucru va duce la o creștere de preț semnificativă, în cazul gazului fiind preconizată o creștere cu aproximativ 40% (conform unei estimări a Băncii Mondiale). Astfel, liberalizarea prețurilor la energie fără protecție socială poate avea un impact social major.

Factura Ta de Energie  este noul proiect EFOR prin care ne propunem să informăm corect și pe înțelesul cetățeanului un număr mare de consumatori afectați cu privire la alternativele de protecție socială pe care statul le are la dispoziție în fața creșterii prețurilor. Vom pune presiune pe decidenții politici cerând public, printr-o petiție mediatizată, redirijarea subvențiilor acordate acum marilor consumatori, așa numiții “băieți deștepți”, către consumatorii casnici, astfel făcând liberalizarea suportabilă.

De subvențiile ascunse în prețurile la energie, greu de înțeles pentru oamenii de rând, beneficiază de fapt mari consumatori industriali aflați în relații preferențiale cu statul (numiți ,,băieții deștepți din energie’’ de către media), în loc să ușureze impactul liberalizării asupra grupurilor cu venituri mici (beneficiarii proiectului). Altfel spus, prețurile reglementate la energie au fost până acum mai curând pretexte pentru a da energie ieftină celor mai bogați și influenți oameni de afaceri, pe seama companiilor de stat (adică a contribuabilului) și a celorlalți consumatori. Până acum, prin întârzierea liberalizării s-au dat mai curând subvenții tocmai pentru cei mai înstăriți din România (industria energofagă – aluminiu, oțel, îngrășăminte, ciment), pe socoteala consumatorilor casnici și a contribuabililor de rând. Parte din aceste subvenții fac obiectul unor investigații la nivelul Parchetelor (pentru aspecte penale) și la nivel european (pentru posibile încălcări ale legislației privind concurența). Pierderile înregistrate de companiile de stat care au vândut energie prea ieftină, subvenționată, către acești consumatori sunt de fapt pierderi la bugetul de stat (profituri neîncasate).Dacă producătorii de stat ar vinde energie la prețuri de piață către acești consumatori industriali, veniturile la buget din profiturile suplimentare ale acestor companii ar putea acoperi integral o schemă eficientă de sprijin pentru categoriile dezavantajate.

Cetățenii, care sunt în final acționarii companiilor de stat, au fost prost reprezentați în managementul acestor companii. Pierderile bugetului sunt de fapt pierderile noastre, ale tuturor. Prin înțelegerea adecvată a problemei, publicul larg va fi informat și se vor crea premisele creării de presiuni asupra Guvernului pentru a elabora scheme de sprijin corecte, în concordanță cu normele europene, și care să asigure protecția adecvată a consumatorilor casnici și contribuabililor.

Astfel, proiectul vizează schimbarea politicilor publice în domeniul subvențiilor pentru energie astfel încât liberalizarea prețului pentru energie (gaze în special) să asigure piața concurențială dorită FĂRĂ însă să afecteze grupurile vulnerabile, respectiv gospodăriile cu venituri mici sau care sunt afectate puternic de creșterea prețurilor la gaze.

 

Ne propunem:

  1. Promovarea la nivelul decidenților a unei soluții de politică publică formulată și discutată public în dezbateri-pilot în patru municipii privind subvențiile pentru energie (identificând inclusiv sursa de finanțare) care să protejeze efectiv consumatorii cu venituri mici, care vor fi afectați semnificativ de creșterea prognozată a prețului la gaze;

 

  1. Informarea a peste 735,200 de persoane privind costurile si subvențiile pentru energie și mobilizarea publică până la finalul proiectului a cel puțin 4,000 de persoane pentru susținerea noilor politici privind  subvențiile;

 

  1. Realizarea unei analize de impact privind modalitățile de comunicare publică din proiect, analiză necesară organizației pentru a putea planifica mai bine pe viitor activitățile de comunicare publică (din punctul de vedere al cost-eficienței, impact așteptat al diverselor canale, lecții învățate).

 

 

Proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România

Conţinutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii şi coerenţei informaţiilor prezentate revine iniţiatorilor website-ului; pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org.
logos


Susține EFOR

Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.