CONFERINŢĂ, marţi 19 februarie, ora 10.00, Hotel Hilton, Bucureşti, sala Regina Maria

Harta clientelismului românesc: alocările de bani către judeţe şi primării, 2004-2011

(Trailer conferinta)

Raport anual EFOR 2013: numar special Clientelism

Sursa: The Godfather

Nici amendarea Constituţiei, nici regionalizarea, nici o nouă modificare a sistemului electoral nu vor schimba modul cum funcţionează statul român. Problemele lui sunt ȋn altă parte şi trebuie rezolvate la sursă, nu prin paleative consumatoare de timp şi energie politică. Municipalităţile, ȋn special comunele, vor rămâne falite şi dependente de alocări clientelare, indiferent câte straturi de baroni sau voievozi locali punem deasupra lor ca să filtreze fondurile. Atâta vreme cât problema crucială e clientelismul politic, asta trebuie să discutăm, iar nu reorganizări care să schimbe forma şi să păstreze fondul.

Cum s-ar putea ȋnsă măsura corupţia obiectiv (adică nu prin sondaje de opinie) pentru a pune condiţii de reducere a ei? In special când vorbim nu de mita măruntă “de ghişeu”, ci de clientelismul generalizat, perpetuat prin politici publice, numit de analişti “capturarea statului de grupuri de interese”? Iată o ȋntrebare bună nu doar pentru România şi Bulgaria, care au un MCV, ci pentru toate ţările membre. Ea ar trebui să figureze pe agenda de reformă a UE, vizând crearea de MCV-uri la nivelul Uniunii, ceea ce ar duce şi la reducerea tensiunilor Nord-Sud ȋn ce priveşte calitatea guvernării.

Expert Forum a discutat toate astea pe baza rezultatelor unui proiect-pilot derulat ȋn România şi alte trei state din regiune (Croaţia, Serbia, Moldova).  Am prezentat ȋn premieră modul cum s-au distribuit ȋn teritoriu fondurile naţionale pentru investiţii, sub forma unei hărţi interactive şi a unei secţiuni analitice a Raportului anual pe 2013 al EFOR, lansat cu această ocazie şi dedicat temei speciale a clientelismului.

Am analizat care guverne, ȋn ce perioade şi pe ce instrumente de alocare financiară s-au comportat cel mai discreţionar, cu ajutorul unui indice al clientelismului politic ce coreleză sumele alocate ȋn timp cu afilierea partinică a administraţiilor locale (judeţe şi primării). Un al doilea canal important pentru clientelismul politic ȋn toată Europa de Est ȋl reprezintă manipularea de resurse prin intermediul companiilor publice, indiferent sub ce nume apar ele (regii, ȋntreprinderi de stat, etc). O secţiune a raportului discută şi această temă.

Invitaţi speciali:

  • Gabriel Biriş, expert fiscal
  • Marian Preda, decanul Facultăţii de Sociologie, Universitatea Bucureşti
  • Marius Profiroiu, decanul Facultăţii de Administraţie Publică, ASE

Moderator: Dan Suciu, jurnalist economic.

Partener media: Hotnews.

 

 

 


Susține EFOR

Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.