De ce merg încet lucrările publice în România?

Oricum, nu din cauza CNSC, cum spune premierul Ponta

De la preluarea guvernării, ȋn primăvară, USL a procedat ȋn sectorul sensibil al achiziţiilor/concesiunilor publice la fel ca ȋn Justiţie: dacă o instituţie merge, ea trebuie schimbată. Zilele astea se pregăteşte neutralizarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), dupa cum reiese dintr-o declaratie recenta a premierului Ponta.

EFOR crede că aceasta este o nouă filă ȋn lista de confuzii, unele voite, altele sincere, din jurul marilor proiecte de investiţii publice. In declaraţia de presă menţionată Ponta s-a arătat nemulţumit de statutul de instituţie independentă a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), organ administrativ care emite decizii pe contestaţiile la licitaţii. Premierul a sugerat că investiţiile publice ȋntârzie deoarece CNSC e prea lent ȋn funcţionare şi admite prea multe contestaţii, astfel blocându-se derularea proiectelor.

O simplă analiză a OUG 34/2006 şi o privire pe raportul de activitate al CNSC arată ȋnsă nu doar că premierul Ponta a dat peste o falsă problemă – dar că realitatea este exact pe dos: CNSC pare o instituţie utilă care descarcă justiţia comercială şi accelerează atribuirea de contracte ȋn urma licitaţiilor. Policy Brief no. 17 al EFOR atasat alaturat demonstreaza acest lucru.

In plus, va oferim si o discutie a modului gresit in care a fost inteleasa in Romania ideea de parteneriat public-privat (PPP), cu directa relevanţă pentru riscurile care pandesc activitatea noului Ministru delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine. Si o ilustrare a adevaratelor probleme cu care se confrunta investitiile publice in Romania, aplicata la cazul strategiei de drumuri expres.

Policy Brief 17


Susține EFOR

Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.