Raport de monitorizare

EFOR explică circuitul de numărare a votului. Şi 10 întrebări pentru autorităţi

EFOR explică modul de centralizare a rezultatelor și pune câteva întrebări cheie instituțiilor publice și competitorilor electorali implicați în organizarea procesului electoral.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download

 

La aceste alegeri locale, conform Legii 135/2020, operatorii de calculator au asigurat întregistrarea audio și video neîntreruptă a procesului de numărare a voturilor, cu ajutorul tabletei SIMPV din secția de votare. Înregistrările pot fi puse la dispoziția organelor de cercetare penală în cazul în care există solicitări din partea acestora. Înregistrările audio-video se păstrează pentru o perioadă de 12 luni de la data încheierii perioadei electorale.

  • Întrebarea 1, pentru Poliţie / Parchet: s-au cerut aceste înregistrări din secţiile cu probleme la Sectorul 1?

La aceste alegeri, platforma de centralizare a prezenței și a rezultatelor https://prezenta.roaep.ro a fost gestionată de către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), cu sprijinul Serviciului de Telecomunicații Speciale. La alegerile trecute aceste date au fost publicate pe site-ul Biroului Electoral Central, iar procedura de publicare era cuprinsă într-o hotărâre a BEC. Totul funcţiona transparent şi repede, iar definiţiile erau clare. Acum în 2020 nu există o hotărâre care să explice univoc care sunt pașii proceduri și ce semnifică datele publicate pe site (rezultate parţiale, provizorii etc). Formatele de raportare publică sunt greoaie, învechite şi necesită multe prelucrări ulterioare din partea presei şi publicului, ceea ce a dus la confuzii şi vehicularea de cifre bazate pe neînţelegeri.

  • Întrebarea 2, pentru AEP: de ce au dorit să centralizeze de data asta totul pe pagina lor, în loc de BEC, şi de ce s-au folosit formate electronice aşa disfuncţionale?

După finalizarea numărării voturilor, președintele biroului electoral (BESV) încheie câte două copii ale procesului verbal (PV), separat pentru CL, CJ, primar și președintele CJ, respectiv CGMB și primarul general la București. PV se semnează de către membrii BESV și sunt valabile chiar dacă unii dintre aceștia nu semnează documentul. În acest ultim caz, președintele menționează motivele care au împiedicat semnarea. Fiecare dintre membrii BESV care face o cerere scrisă înainte de întocmirea procesului verbal poate primi o copie de pe fiecare proces verbal.

  • Întrebarea 3, pentru reprezentanţii partidelor în secţiile din Sectorul 1, în special USR-Plus: aţi luat cu toţii o copie după PV din secţie? O mai aveţi? Le-aţi centralizat la partid?

După finalizarea numărării voturilor, operatorul de calculator transmite prin tabletă către SIMPV fotografia PV (face o fotografie cu tableta) și a datelor obținute prin verificarea corelării datelor din procesele verbale (cheile de control). Dacă acestea nu se verifică când încă se află în secție, președinții BESV pot solicita telefonic sprijin de la Biroul Electoral de Circumscripție (județeană sau București) unde există specialiști din partea Institutului de Statistică. Dacă după acordarea de asistență cheile de control tot nu se verifică, președintele BESV trimite fotografia PV, urmând a se finaliza procedura la BE de circumscripție. Pe site s-au publicat la finalul zilei, în prima fază datele provizorii, care sunt informațiile rezultate direct din secția de votare, fără a fi verificate de către birourile electorale ierarhic superioare.

  • Întrebarea 4, pentru BE Sector 1: Câte din secţii au avut PV pe care corecţiile s-au făcut în incinta BE şi cine a fost de faţă?

Pentru fiecare din cele patru funcții, se întocmesc în secția de votare dosare care cuprind procesul-verbal și contestațiile formulate, precum și buletinele de vot nule și cele contestate, care sunt predate în cel mult 24 de ore de la încheierea votării de către președintele BESV, însoțit de cel puțin doi membri ai BESV trași la sorți, plus personal de pază, la BEJ. Biroul electoral nu poate pleca din secția de votare fără a transmite fotografia procesului verbal prin SIMPV.

  • Întrebarea 5, pentru reprezentanţii partidelor din Sector 1: Au existat cazuri în care preşedintele BESV şi delegaţia să plece către biroul de circumscripţie Sector 1 cu materialele, fără ca fotografia PV să fie încărcată în prealabil?
  • Întrebarea 6, pentru BEC Sector 1: este adevărat că în cele 10 secţii “cu problema” din Sectorul 1 aceste PV ce trebuiau trimise din secţii nu se regăsesc în sistem, deşi lumea a plecat demult din BESV cu tot cu materiale?

Procesele verbale verificate și validate de către Biroul de Circumscripție se regăsesc pe site în secțiunea date parțiale. Nu se pot face modificări în procesele verbale decât la nivelul Biroului de Circumscripție și printr-o decizie de modificare, care se reflectă într-un formular dedicat postat pe site, ca în figură.

  • Repetăm aici întrebarea 4.

Codurile QR de pe fiecare proces verbal arată numărul paginii și numărul total de pagini[2]. Ele nu pot fi modificate sau refăcute în niciun fel, întrucât vorbim de documente oficiale utilizate în timpul procesului electoral. În cazul unei erori nu se modifică acest cod, ci se completează decizia de modificare. Chiar dacă aceste coduri nu conțin informații privind rezultatele de la alegeri, ele reflectă faptul că procesul verbal este cel original. Modificarea documentelor oficiale legate de procesul electoral, în afara metodelor menționate mai sus, este infracțiune. Însă în unele secţii codurile QR nu s-au putut citi pe tabletă, iar în altele s-a recurs la tot felul de alte improvizaţii, precum cea de mai jos.

Întrebarea 7, pentru AEP: Care e rostul acestor coduri QR şi cât de importante sunt cu adevărat în centralizarea rezultatelor?

Întrebarea 8, pentru BEC Sector 1: Aveţi asemenea cazuri de modificare a codului QR pe PV-uri? Care e decizia în astfel de cazuri?

 

Biroul Electoral Central a dezbătut în ședința din data de 28 septembrie mai multe cereri din partea BE de circumscripție de a corecta procesele verbale. Cea mai flagrantă situație se regăsește în județul Dolj, unde biroul electoral de circumscripție a înregistrat erori în cazul a 80% din secțiile de votare la datele referitoare la numărul total al alegătorilor prevăzut în listele electorale existente în secția de votare, precum și la numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne, înscriși în listele electorale existente la secție.

  • Întrebarea 9, pentru BEC: ce garanţie avem că în astfel de cazuri de erori predominante, datele finale sunt cele corecte?
  • Întrebarea 10, pentru AEP, BEC, Biroul de Circumscripţie al Sectorului 1: cine sunt purtătorii dvs. de cuvânt şi cum îi putem contacta?

Proiect susținut printr-un grant al Ambasadei Canadei în România.


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.