Teme esențiale pentru alegeri corecte

Nouă reforme pentru anul electoral 2020

Finanţarea partidelor şi organizarea procesului de vot s-au schimbat spre bine în ultimii ani. Campaniile au mai puţine neregularităţi, iar balamucul la urne a dispărut. Eforturile făcute de instituțiile publice precum AEP, MAE sau STS din ultimii ani au ajutat la organizarea mai eficientă a alegerilor. Mai sunt însă câteva teme restante pentru anul electoral 2020.

Conform rapoartelor de monitorizare FiecareVot, zilele votării au decurs fără incidente majore, iar multe dintre problemele identificate la alegerile anterioare nu au mai fost prezente. Totuși, unele reglementări trebuie îmbunătățite pentru a asigura organizarea fluentă și eficientă a alegerilor, dar și o competiție reală. La nivel practic sunt aspecte esențiale care trebuie consolidate, pornind de la continuarea dezvoltării capacității Corpului experților electorali și operatorilor de calculator, trecând prin pregătirea solidă, din timp și auditarea softurilor folosite pentru organizarea alegerilor și centralizarea rezultatelor – care sunt mult mai complexe la locale și parlamentare – și ajungând la modul în care se desfășoară votul prin corespondență.

EFOR propune o listă cu nouă teme majore legate de organizarea alegerilor din 2020:

  1. Pentru locale, prioritatea absolută rămâne modificarea legislației pentru a permite organizarea alegerilor în două tururi de scrutin.
  2. Dezbatere despre reprezentarea politică a cetățenilor din străinătate.
  3. Reducerea numărului de semnături de susținere și introducerea unor mecanisme funcționale de verificare a acestora.
    • Diminuarea numărului de semnături la 0.5%, respectiv a pragurilor minime pentru comune la jumătate;
    • Legea trebuie modificată  pentru a permite verificarea reală a semnăturilor, inclusiv prin reglementarea unor termene suficient de îndelungate pentru a permite realizarea controlului.
  4. Clarificarea legislației și consolidarea capacității instituționale pentru a gestiona votul prin corespondență.
    • Introducerea unor clarificări legislative privind anularea buletinelor de vot;
    • Clarificarea rolului instituțiilor din administrația electorală responsabile de votul prin corespondență, pentru a evita suprapunerile sau lipsa unor responsabilități clare;
    • Eficientizarea procedurii de votare și regândirea modului în care sunt realizate materialele de vot;
    • Proceduri mai clare pentru situația în care alegătorii reclamă lipsa materialelor necesare votului;
    • Creșterea capacității de gestionare a procedurilor pentru votul prin corespondență;
    • Reducerea numărului de buletine de vot ce trebuie gestionate de birourile electorale pentru votul prin corespondență deschise în țară de la 10.000 la 5.000/birou;
    • Deschiderea unei discuții publice despre fezabilitatea aplicării votului prin corespondență în țară.
  5. Reglementarea coerentă a votului în străinătate
    • Reglementarea din timp și clar modul în care se face înscrierea pe platforma www.votstrainatate.ro
    • Reglementarea mai clară a înscrierii alegătorilor din străinătate pe listele permanente.
  6. Campanii de informare a alegătorilor privind votarea și documentele necesare la alegerile locale și parlamentare, de către partidele politice și instituțiile relevante.
  7. Reglementarea unitară a procedurilor de organizare a alegerilor
    • Ideal, ar trebui să avem un Cod Electoral. Alternativ, ar trebui puse cap la cap unele reglementări pentru a asigura organizarea unitară a alegerilor;
    • Procedura de acreditare a observatorilor pentru alegerile locale;
    • Eliminarea prevederilor privind furnizarea către partidele politice, la cerere, de copii ale listelor electorale suplimentare.
  8. Plafonarea cheltuielilor pentru subvenții și luarea în calcul într-o pondere mai mare a voturilor de la alegerile locale*
    • Plafonarea subvențiilor de stat, prin amendarea articolului 18 (2) din Legea 334/2006 și a normelor aferente;
    • Scăderea pragului pentru obținerea de subvenții la nivel local pentru a ține cont și de voturile obținute la alegerea primarilor și/sau consilierilor locali – alocarea de fonduri poate porni de la 5 mandate obținute pentru primar/consilier local
    • Creșterea ponderii din subvenție acordată pentru rezultatele obținute la alegerile locale la 50%
  9. Ajustarea legislației privind campaniile electorale pentru a crește impactul asupra competiției electorale și transparența procesului de raportare:
    • Inițierea unei dezbateri despre impactul regulilor privind mijloacele de campanie outdoor asupra vizibilității acțiunilor competitorilor electorali
    • Extinderea prevederilor art. 36 din L. 334/2006, privind marcarea materialelor de promovare, la toate materialele produse de partidele politice, indiferent dacă sunt în campanie electorală sau în afara ei.

*Pe 10 decembrie 2019 mai multe ONG-uri și experți electorali au trimis o scrisoare cu propuneri de modificare a legislației privind finanțarea politică partidelor politice. O parte din secțiunea de față este preluată din textul respectiv, care enumeră mai multe principii – realizat cu contribuții din partea lui Ovidiu Voicu și Mircea Kivu – și completată cu detalii tehnice.

Citește propunerile mai pe larg în policy brief #80

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download

Anexe

Sursa: AEP, www.finantarepartide.ro

 

 


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.