Raport de analiză

Cheltuielile partidelor în social media (ianuarie-martie 2024)

EFOR continuă analiza cheltuielilor realizate de partidele politice și politicieni în social media prin intermediul platformelor Facebook și Google. Analiza include cheltuielile din primele trei luni ale anului și se concentrează pe sumele alocate pentru campanii care sunt marcate ca politice/electorale sau cu impact social. Mai multe detalii despre subiect se pot găsi în raportul EFOR precedent și în secțiunea metodologie, la finalul acestui raport.

Principalele concluzii

Facebook

 

  • Partidele au cheltuit pe Facebook peste trei milioane lei prin pagini oficiale sau ale membrilor/candidaților/aleșilor de la nivel local sau central. Pe lângă aceste cheltuieli, prin Facebook s-au promovat de aproape încă 600 mii de lei publicații online, organizații neguvernamentale sau alte entități, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale.
  • Peste 75% din bani (2,4 mil) au fost cheltuiți de către USR, PNL (câte 700 mii lei), PSD (650 mii lei) și AUR (325 mii lei).
  • Cheltuielile totale însumate ale celor patru partide nu au crescut față de aceeași perioadă a anului trecut. Punctual, cheltuielile PNL au crescut, iar cele ale paginilor asociate USR au scăzut. Cheltuielile paginilor asociate AUR au crescut de aproape 20 de ori.
  • La USR, PSD și AUR paginile liderilor au fost printre cele care au înregistrat cele mai mari cheltuieli. La PNL pagina președintelui partidului se află mai jos în listă ca valoare a cheltuielilor.
  • Pe lângă paginile politicienilor am identificat pagini care par a fi publicații, dar care sunt asociate unor partide. Cele mai multe și vizibile se regăsesc în legătură cu AUR, acestea având un număr mare de reclame, chiar dacă nu investesc foarte mult.
  • Mai multe dintre paginile care au promovat un număr ridicat de reclame – chiar dacă valoarea reclamelor nu este una mare –  sunt legate de persoane apropiate de AUR și sunt promovate ca publicații de știri.
  • Un rezultat interesant al analizei este că am descoperit un număr de 42 de pagini care au promovat 127 de reclame în valoare de 20.000 lei în județul Neamț. Deși suma nu e mare, este interesant modul în care se transmit informații în formate foarte similare în mai multe localități din județul Neamț, promovând candidați PNL și denigrând aleși locali PSD. Acest tip de campanie concertată arată de fapt că alianțele PSD-PNL nu sunt atât de puternice la nivel locale pe cât le prezintă liderii partidelor la centru.
  • Nu putem concluziona dacă reclamele sunt sau nu sunt plătite din subvenții. Observăm însă că promovarea în mediul online ocupă un procentaj foarte mic din investițiile totale făcute de partide din subvenții.
  • Migrația politică sau candidaturile unor foști membri de partid ca independenți au influențat unele din schimbările menționate mai sus. În contextul alegerilor din iunie, această migrație se va intensifica.

Google

  • Partidele politice au cheltuit pe Google aproximativ 600.000 lei.
  • Jumătate din bani au fost cheltuiți de PSD, iar aproape 40% de USR.
  • Cea mai mare parte din cheltuieli au fost legate de advertiseri care au promovat partidul în sine; cazurile în care advertiser e o persoană sunt mai puține.
  • Cheltuielile au scăzut comparativ cu perioada similară din 2023, când s-au înregistrat plăți de aproape 700.000 lei.
  • Advertiserii asociați PNL și USR au cheltuit semnificativ mai puțin, iar cei legați de PSD de șase ori mai mult.

Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.