Am trimis către CNA comentarii cu privire la regulile de desfășurare a campaniei electorale în audiovizual și am solicitat dezbatere publică

EFOR a transmis câteva comentarii legate de cele două proiecte puse în dezbatere publică de CNA privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile din iunie 2024. De asemenea, am solicitat o dezbatere publică pentru a discuta mai detaliat despre cele 2 proiecte, conform Legii 52/2003.

Cele două proiecte sunt accesibile aici:

Proiect de Decizie privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2024

Proiect de Decizie privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din anul 2024

 

Comentariile pot fi citite mai jos:

1. Deși cele două ghiduri reflectă reglementările din Legea 33/2007 și 115/2015, considerăm că nu acoperă situația foarte probabilă în care cele două tipuri de campanii se vor suprapune. Am observat faptul că legiuitorul a optat să nu modifice regulile privind campania electorală, însă comasarea alegerilor va produce în practică suprapuneri inevitabile.

Cele două regulamente includ anumite proceduri diferite (marcarea emisiunilor/materialelor electorale, costuri etc), care vor putea crea anumite dificultăți operatorilor radio-TV.

Mai mult, nu este clar cum se va desfășura o emisiune în care participă reprezentanți ai unui competitor care va avea candidați la ambele alegeri – va fi obligat să comenteze numai despre unul dintre cele două scrutine? De asemenea, nu este clar cum se va face marcarea emisiunilor – este necesar să se specifice locale/europarlamentare? Clarificarea acestui aspect este importantă pentru corecta informare a alegătorilor și monitorizarea activității electorale în mass media.

2. Legislația electorală și proiectele de hotărâre nu acoperă platformele online neliniare. CNA ar trebui să clarifice cum și dacă se vor aplica regulile acestui tip de platformă și dacă va exista un impact asupra asigurării transparenței în perioada campaniei electorale. 

3. Legea nu este clară cu privire la termenele limită privind soluționarea plângerilor, iar proiectele nu se referă la acest aspect. Pentru a crește eficiența activității CNA considerăm că în perioada electorală este important ca termenele să fie cât mai scurte, pentru a soluționa problemele în timp util. Reamintim că raportul întocmit de ODIHR pentru alegerile din 2020 notează faptul că: ”Consiliul Național al Audiovizualului ar putea să […] consolideze procesul său de supraveghere prin stabilirea de termene limită interne pentru examinarea reclamațiilor și pentru remedierea promptă a încălcărilor.”
4. Art 11 (europarlamentare) În formularea „Emisiunile de promovare electorală vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio” – nu este clar ce înseamnă ca atare. De exemplu, în regulamentul pentru locale se specifică la începutul emisiunii.
5. La europarlamentare nu se specifică faptul că dezbaterile electorale trebuie marcate, pe când la locale trebuie marcate. 

Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea care acordă finanțarea nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.