[UPDATE ] Am transmis către AEP o solicitare privind stabilirea modalităților de publicare a raportărilor privind veniturile și cheltuielile competitorilor electorali în timpul campaniei electorale

Întrucât legislația nu prevede că datele privind veniturile și cheltuielile competitorilor electorali se publică în timpul campaniei electorale, am transmis o solicitare că Autoritatea Electorală Permanentă pentru a stabili din timp cum se vor publica aceste informații, pentru a asigura transparență maximă la alegerile din 2024.

Textul scrisorii se regăsește mai jos.

A se vedea și răspunsul AEP- 


Stimate domnule Președinte Toni Greblă, 

 Expert Forum a constatat în urma activității de monitorizare a alegerilor din ultimii ani că publicarea de informații legate de veniturile și cheltuielile declarate pentru campania electorală pe durata de desfășurare a acesteia nu este reglementată corespunzător și, în practică, depinde de decizia Autorității Electorale Permanente. În acest context, vă solicităm să definiți clar și din timp modul în care se vor publica datele despre venituri și cheltuieli în timpul campaniei electorale, cu privire la toate cele patru runde de alegeri care vor avea loc în 2024.

Practica anterioară a AEP a fost să publice date despre contribuții săptămânal. Cu toate acestea, în lipsa unor reglementări clare și predictibile, credem că structura și formatul datelor, respectiv calendarul de publicare a acestora ar trebui definite printr-o decizie transparentă, luată cu suficient timp înaintea alegerilor.

Pentru a asigura transparența, ar trebui ca aceste date să se publice cel puțin săptămânal, detaliat pentru fiecare competitor politic și pe contributori, iar sursele și destinația fondurilor să fie publicate defalcat (de exemplu, pentru venituri: subvenții, fondurile private ale partidului sau venituri declarate de candidat – venituri proprii, donații, împrumuturi). De asemenea, ținând cont de faptul că alegerile locale au fost comasate cu cele europarlamentare, considerăm că datele trebuie publicate distinct. 

Publicarea ar trebui să se facă în formate deschise, care să permită prelucrarea rapidă și facilă de către terți. Reamintim că Legea 179/2022 a fost adoptată cu scopul de încuraja utilizarea datelor deschise și reutilizarea informațiilor din sectorul public. 

Transparența finanțării campaniei electorale, precum și înțelegerea acesteia de către observatori și publicul larg – chiar în timpul desfășurării acesteia – reprezintă o parte componentă esențială pentru integritatea procesului electoral. Mai mult, contextul alegerilor comasate oferă chiar mai multe argumente cu privire la necesitatea de a asigura publicarea de informații în timpul campaniei electorale, în contextul în care delimitarea între cele 2 tipuri de campanii va fi dificil de urmărit de observatorii externi. Considerăm că accesul la aceste informații în timp util nu numai că nu interferează cu activitățile de campanie electorală sau cu activitățile de control desfășurate de AEP după alegeri, dar chiar oferă alegătorilor o mai bună înțelegere a comportamentului competitorilor.

Reamintim că ODIHR a recomandat în raportul publicat pentru alegerile parlamentare din 2020: ”Pentru a crește și mai mult gradul de transparență și responsabilizare, AEP ar putea publica rapoartele detaliate ale finanțării campaniei transmise de competitorii electorali, precum și constatările și concluziile controalelor sale, în timp util”. În urma observării alegerilor prezidențiale din 2019, ODIHR a recomandat: ”În scopul de a spori răspunderea partidelor politice și transparența generală a procesului electoral, ar putea fi examinată oportunitatea de a solicita raportarea periodică cu privire la cheltuielile de campanie în timpul campaniei și înainte de ziua alegerilor.”

Chiar dacă publicarea unor rapoarte intermediare complete de către partidele politice poate fi dificilă, mai ales în contextul alegerilor comasate care implică un efort suplimentar, credem că AEP trebuie să publice informațiile pe care oricum competitorii electorali le declară conform Legii 334/2006 și HG 10/2016.

 

 

Cu respect,

În numele organizațiilor semnatare – Septimius Pârvu, Coordonator program electoral, Expert Forum – [email protected], 0787.638.315

Organizaţii semnatare

Membrii Coaliției VotCorect – Expert Forum, Asociația CIVICA, Centrul pentru Resurse Civice, Centrul pentru Studiul Democrației, Rădăuțiul Civic, Observatorul Electoral

Centrul pentru Inovare Publică 

 

 

Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea care acordă finanțarea nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.

 


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.