Achizițiile publice
Ori de câte ori o autoritate contractantă are nevoie de anumite produse, servicii sau lucrări, aceasta are, în principiu, două opțiuni:
În situația in care le achizitionează de pe piață acest lucru se realizează prin atribuirea de contracte de achiziție publică/concesiune sau acorduri cadru.
În situatia in care se realizează la nivel intern, fără a apela la resurse externe, acest lucru se poate materializa în două forme:
Achizițiile publice sunt procese destul de complexe, care pot crea probleme și celor mai experimentați practicieni, din motive care țin de legislație complicată, neclară și care se schimbă constant. Scopul nostru nu este de a explica legislația sau de a produce un ghid care să ajute o instituție sau un ofertant să realizeze o procedură, ci își propune să ofere principalele direcții pentru orice persoană care vrea să înțeleagă principiile achizițiilor publice și care vrea să urmărească modul în care o instituție realizează astfel de proceduri.
Dacă vreți să citiți mai multe despre regulile de realizare a achizițiilor publice, vă interesează următoarele acte normative:
În raportul de față ne uităm doar la Legea 98/2016, adică achizițiile clasice, nu și la celelalte legi privind achizițiile publice privind concesionările și achizițiile sectoriale.
Orice procedură de achiziție are câțiva pași cheie care țin de planificare și implementare:
|
|
|
|
|
|
Modul în care se organizează achizițiile publice depinde de mai multe elemente. Însă principalul criteriu care determină ce tip de procedură se aplică depinde de valoarea achiziției. Orice achiziție publică implică realizarea unei estimări a valorii, pornind de la cerințele departamentului de specialitate din instituția care organizează achiziția. Valoarea estimată nu include T.V.A.
În primul rând, separația dintre tipurile de proceduri se realizează ținând cont de limitele prevăzute la articolul 7 din Legea 98/2016, care delimitează procedurile competitive de achiziție publică de cele prin care AC pot cumpăra direct de pe piață – adică achizițiile directe.
Limitele valabile până la 13 septembrie 2022
Limitele sub care AC poate cumpăra direct din catalogul SEAP sau prin publicarea unui anunț pe site-ul propriu, pe cel al ANAP sau în SEAP:
Mai departe, mai există câteva excepții, care nu necesită neapărat publicarea în SEAP:
Peste pragurile pentru achiziție directă, AC sunt obligate să realizeze proceduri competitive, prin intermediul SEAP. Astfel, trebuie să publice un anunț de participare/atribuire în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene - https://ted.europa.eu/ - pentru achizițiile cu o valoare estimată egală sau mai mare de:
Limitele valabile după 13 septembrie 2022
Legea 208/2022 a modificat (dublat) valorile din lege. Limitele sub care AC poate cumpăra direct din catalogul SEAP sau prin publicarea unui anunț pe site-ul propriu, pe cel al ANAP sau în SEAP:
Mai departe, mai există câteva excepții, care nu necesită neapărat publicarea în SEAP:
Mai departe, mai există câteva excepții:
Procedura ce se regăsește între pragurile pentru achiziție directă și cele de mai sus se poate realiza printr-o procedură simplificată.
Important: o AC nu poate fragmenta un contract pentru a aplica o procedura inferioară. Desigur că este mai ușor să organizezi 3-4 achiziții directe decât o procedură simplificată, însă această împărțire este ilegală. Diferența dintre împărțirea pe loturi și fragmentare este una importantă, iar prima este permisă (și chiar încurajată) de lege. Împărțirea pe loturi se face pentru a permite unui număr mai mare de ofertanți să participe la procedură, dar și pentru a permite AC să primească oferte diferite pentru nevoi mai specifice, care pot fi acoperite de fiecare dintre loturi. Dacă se împarte o achiziție pe loturi se va păstra tipul de procedură superioară, care ar fi fost aplicată pentru întreaga achiziție.
De exemplu: o AC dorește să construiască o clădire pentru care execuția lucrărilor de zidărie costa 400.000 lei, instalațiile electrice 100.000 lei, instalațiile sanitare 100.000 lei, climatizarea mai costă și ea 50.000 lei. Poate organiza o singură procedură simplificată de 650.000 lei, 4 proceduri simplificate sau o procedura simplificată de achiziție cu două, trei sau patru loturi. Este ilegal să se atribuie direct 4 contracte.
Fragmentarea achiziției în celălalt sens are rostul doar de a oferi achizitorului posibilitatea să cumpere mai ușor, prin ocolirea regulilor.
În funcție de limitele de mai sus, AC optează pentru tipurile de proceduri de mai jos. Pentru fiecare procedură există o valoare estimată, pe care AC o stabilește inclusiv pe baza consultării pieței, adică prin solicitarea de prețuri de la furnizorii de pe piața liberă. Nu este ilegal să testezi piața, dimpotrivă este indicat, atât timp cât nu există înțelegeri sau alte forme de ”aranjare” a achiziției.
Important: În momentul în care se realizează o achiziție, AC se va raporta la scopul proiectului. Un exemplu este achiziționarea de servicii de evenimente: AC nu va cumpăra sala de conferințe, masa de prânz și pauza de cafea separat, ci le va include într-o singură achiziție pentru care va calcula valoarea estimată. Organizarea unor proceduri separate nu este permisă și ar putea fi considerată ca fragmentarea achiziției.
De exemplu, dacă valoarea estimată este 134.000 pentru execuție de lucrări de renovare, se va organiza o cumpărare directă. Dacă valoarea este de 136.075 de lei, fără TVA vorbim de procedură simplificată. Dacă am vorbi de servicii de organizare de eveniment, ar putea intra la procedura proprie, reglementată de anexa 2 a Legii 98/2016. În procedura proprie, AC stabilește regulile după care realizează achizițiile publice.
Obiectul achiziției publice se pune în corespondență cu codul/codurile CPV care îl descriu cât mai exact, relevantă în acest context fiind activitatea ce caracterizează scopul principal al contractului. Codurile CPV nu au legătură directă cu valoarea estimată și nici nu există o limită de sumă pentru un cod CPV anume.
Tip | Ce se publică | Perioada până la termenul limită de depunere a ofertelor (regula generală) | Cum se anunță câștigătorul/anularea procedurii |
Licitaţia deschisă | Anunț de participare | 30 de zile [1] * se poate publica și un anunț de intenție anterior, ceea ce poate determina reducerea termenelor în anumite condiții | Anunț de atribuire |
Licitaţia restrânsă – 2 etape | Anunț de participare AC solicită OE depunerea de solicitări de participare în vederea furnizării informațiilor și documentelor pentru calificare și selecție stabilite de autoritatea contractantă. Doar cei care se califică pot depune oferta ulterioară. În etapa inițială trebuie să fie minim cinci candidați | Prima etapă – 25 de zile A doua etapă – 25 de zile * se poate publica și un anunț de intenție anterior, ceea ce poate determina reducerea termenelor în anumite condiții | Anunț de atribuire |
Negocierea competitivă – 2 etape | Anunț de participare Numai candidații care îndeplinesc criteriile de calificare și selecție stabilite de AC au dreptul de a depune oferte inițiale în etapa ulterioară, pe baza cărora AC va derula negocieri în vederea îmbunătățirii acestora. În etapa inițială trebuie să fie minim trei candidați | Prima etapă –25 de zile A doua etapă –25 de zile * se poate publica și un anunț de intenție anterior, ceea ce poate determina reducerea termenelor în anumite condiții | Anunț de atribuire |
Dialogul competitiv - 3 etape | Anunț de participare AC publică anunțul de participare și selectează candidații care se încadrează în criteriile de calificare și selecție, iar în faza a doua AC începe dialogul pentru a vedea care sunt soluțiile care corespund nevoilor, iar în etapa a treia se depun oferte de candidații rămași în cursă. Numărul de candidați pentru etapa a doua nu poate fi mai mic de 3 | Prima etapă – 30 de zile | Anunț de atribuire |
Parteneriatul pentru inovare | Anunț de participare AC publică anunțul, selectează candidații pe baza criteriilor de calificare și selecție, iar în etapa a doua se depun oferte de către cei selectați. În etapa a trei se negociază ofertele și se depun oferte finale. Numărul de participanți este trei. | Prima etapă – 30 de zile | Anunț de atribuire |
Negocierea fără publicare prealabilă | Nu se publică un anunț de participare și se poate aplica, în general, în următoarele condiții:
Citește mai multe despre condițiile în care se poate aplica această procedură în art. 104 din Legea 98/2016 | Nu există un termen minim pentru depunerea ofertelor | Anunț de atribuire Nu există o secțiune dedicata pentru această procedură, anunțurile se regăsesc în secțiunea „Anunțuri de atribuire la invitația de participare”. |
Concursul de soluţii | Implică publicarea unui anunț de concurs prin care solicită operatorilor economici interesați depunerea de proiecte | 25 zile pentru depunerea proiectelor 30 zile daca participanții sunt selectați | Anunț de atribuire |
Procedura de atribuire aplicabilă în cazul serviciilor sociale şi al altor servicii specifice; | Se realizează printr-o procedură proprie pe care o elaborează AC și o publică și care reflectă procedurile pe care le respectă în momentul în care achiziționează produse, servicii sau lucrări menționate în anexa 2 a Legii 98/2016. Printre acestea se numără servicii sociale, de sănătate sau educație clar delimitate: organizare de evenimente, hoteliere și de restaurante, servicii de asigurare personal, servicii de pază sau servicii poștale. Dacă achiziția depășește limitele pentru achiziția directă, trebuie să publice un anunț de participare, respectiv de atribuire. | Procedura proprie | Anunț de atribuire |
Procedura simplificată | Anunț de participare simplificat | - 10 zile pentru un contract de achiziție publică de servicii sau produse; - 6 zile pentru un contract de achiziție publică de produse de complexitate redusă; - 15 zile pentru atribuirea unui contract de achiziție publică de lucrări. * depinde și dacă se optează pentru mai multe etape | Anunț de atribuire, care se publică în cel mult 15 zile de la data încheierii contractului de achiziţie publică/acordului-cadru, precum şi orice modificare a contractului/acordului-cadru. |
Achiziția directă | Este cel mai facil mod de cumpărare, scopul fiind de a ușura cumpărarea cât mai rapidă a unor produse, servicii sau lucrări cât mai rapid, în cazul în care prețul este sub limita de la art. 7. Nu este o procedură de achiziție în sine. | În cazul achizițiilor directe se publică în SEAP doar informații succinte despre ofertantul și bunurile, produsele sau lucrările cumpărate, fără a exista o solicitare expresă legată de timpul publicării. | Achiziții inițiate din catalogul electronic (finalizate)/ Notificări de atribuire/ Notificări centralizate de achiziții directe |
Autoritățile contractante au anumite obligații de transparență cu privire la achiziții publice și contracte. Chiar și în cazul celor directe există anumite cerințe, chiar dacă sunt mult mai lejere decât în cazul procedurilor competitive.
Programul anual al achiziţiilor publice (PAAP)
Este un instrument care ne permite să vedem din timp ce intenționează să cumpere instituția respectivă și când. Planul se realizează în semestrul IV pentru anul următor și se întocmește pe baza referatelor de necesitate transmise de compartimentele din instituție. Planul poate fi modificat și republicat în măsura în care există actualizări.
AC are obligația de a publica semestrial în SEAP extrase din PAAP, dar și orice modificare în termen de cinci zile lucrătoare, pentru contractele de lucrări peste pragul de la art. 7 (5), respectiv produse/servicii peste pragul de la art. 7 (1).
PAAP PMB 2022
Unde găsesc PAAP?
Strategia anuală de achiziţie publică (SAAP)
AC are obligația de a o elabora pentru procesele de achiziție programate a fi lansate pe parcursul unui an bugetar dacă cuprind cheltuieli de capital mai mari de
125.000.000 de lei pentru anul respectiv. Strategia este un document narativ mai degrabă, nu ca planul de achiziții, care include informații despre modul în care instituția va pregăti achizițiile, indicatori cantitativi și calitativi pentru managementul/gestionarea portofoliului de procese de achiziții sau detalii despre PAAP. Strategiile se publică pe paginile web ale instituțiilor.
Rapoartele privind achizițiile directe
AC au obligația de a transmite în SEAP trimestrial o notificare cu privire la achizițiile directe pe care le realizează, care sunt grupate pe necesitate. Notificarea trebuie să cuprindă cel puțin obiectul, cantitatea achiziționată, valoarea și codul CPV.
Notificările pot fi găsite pe e-licitatie.ro, meniu principal > Cumpărări directe > Notificari centralizate pentru achizitii directe.
Alte cerințe privind achiziții publice și contracte
Conform standardelor menționate în Anexa 4 a Strategiei Naționale Anticorupție 2021-2025, instituțiile publice ar trebui să publice o serie de informații, care sunt legate de bugete și achiziții publice, în secțiunea destinată informațiilor de interes public. Unele dintre aceste informații trebuie publicate conform Legii 98/2016, altele conform Legii 544/2001, iar altele au fost incluse într-un memorandum semnat de Guvern în martie 2016, pentru creșterea transparenței[2].
Legat de achiziții publice, se publică următoarele date:
Contractele de achiziție sunt informații de interes public și pot fi solicitate de către oricine pe baza Legii 544/2001, care stabilește la art. 111 că “Orice autoritate contractantă, astfel cum este definita prin lege, are obligația să pună la dispoziția persoanei fizice sau juridice interesate, în condițiile prevăzute la art. 7, contractele de achiziții publice”.
Mai trebuie menționat că după finalizarea procedurii de atribuire, dosarul achiziției are caracter public. Astfel, persoanele interesate pot solicita conform Legii 544/2001 informații legate de achiziție, iar accesul poate fi limitat doar dacă date legate de propunerea tehnică, propunerile financiare sau fundamentările/justificările de preț/cost sunt declarate confidențiale. Dosarul achiziției conține foarte multe informații, de la referatul de necesitate, documentația de atribuire, anunțul de intenție/participare, erate, clarificări, decizia de numire a comisiei de evaluare, procesul-verbal al ședinței de deschidere a ofertelor, formulare folosite în achiziție (ofertă, DUAE), raportul procedurii de atribuire, contracte, contestații, decizii CNSC, decizii Curte de Apel În cazul achizițiilor directe, nu veți regăsi aceste documente, dar puteți solicita contractul, dacă s-a încheiat unul.
Pagina ANAP este un bun exemplu care reflectă cum ar trebui să arate aceste documente. Vedeți:
Cea mai mare parte a achizițiilor despre care am discutat mai sus sunt procesate prin intermediul portalului www.e-licitatie.ro (SEAP), existând și câteva mici excepții în care AC nu sunt obligate să publice în portal (cum ar fi cererile de oferte, achizițiile sub 4500 lei și negocierile fără publicare prealabilă). Actualul portal este funcțional din 2016, însă au fost încărcate și procedurile mai vechi fosta platformă. Ele se găsesc în secțiunea „ Proceduri migrate din vechiul SEAP”. E-licitatie acoperă doar procedura de achiziție. Despre partea de implementare a contractului se regăsesc informații doar în secțiunea „Documente constatatoare”.
Achiziții realizate conform procedurii proprii se pot publica pe pagina web a instituției. De exemplu, serviciile de pază pot intra în această categorie, după cum vedem și în exemplul de la Primăria Reșița.
Pentru achiziții la nivel european găsiți datele în portalul TED. Puteți căuta achiziții nu doar din România, dar și din toate țările membre UE, dar și câteva alte țări precum spațiul Economic European sau din țări candidate la aderarea UE. Aici puteți găsi date despre achizițiile din România, dar puteți căuta după multe criterii, cum ar fi cumpărator, locul activității, baza legală, tipul de procedură.
Notă: Achizițiile realizate în România, care se publică în TED, se regăsesc și în e-licitatie.ro, dar site-ul poate fi util să vedeți dacă o firmă a participat la proceduri în altă țară.
Câteva sfaturi generale pentru SEAP:
Înainte de a începe să căutați achiziții, puteți să vă familiarizați cu platforma și prin crearea unui cont de test, pe care îl puteți crea la https://demo.e-licitatie.ro/pub. Diferența față de interfața publică, unde se afișează informațiile la zi este că puteți realiza un cont de AC, de operator economic sau de autoritate cu rol de control Puteți găsi un manual de utilizare pentru AC la http://e-licitatie.ro/pub/manual/ca.
Cu mici excepții – cum ar negocierea fără publicare – anunțurile de lansare a procedurilor de achiziție se regăsesc în SEAP. Instituțiile publică și pe site-urile lor, unele pun și linkuri către SEAP, dar cel mai sigur este să căutați direct în SEAP.
Trebuie să selectați meniul principal – inițieri de proceduri de achiziție.
Câteva informații pe care le puteți găsi în anunțul de participare:
Secțiunea introductivă – partea superioară a paginii
IMPORTANT: documentele sunt disponibile în format .p7s, care se deschide cu aplicația Shell Safe Verify – disponibilă doar pentru Windows.
Secțiunea I - Date generale despre autoritatea contractantă și achiziție
Secțiunea II - Titlul și descrierea succintă ne pot arată ce intenționează să cumpere AC. Informațiile privind loturile – ne arată în câte loturi vrea AC să împartă achiziția, dar și la câte loturi poate depune un operator economic. De asemenea, conține informații despre descrierea fiecărui lot în parte: valoare, criteriu de atribuire, sursa fondurilor
Secțiunea III – cerințele pe care le impune AC privind eligibilitatea, capacitatea, situația economică și financiară, reguli de participare. Acestea sunt importante pentru că sunt criterii care pot scoate din concurs un ofertant – de exemplu, poți cere ca un ofertant să aibă o experiență precum mare. Deși acestea sunt descrise în lege, fiecare AC are o anumită flexibilitate cu privire la ceea ce cere de la ofertanți.
Secțiunea IV – Procedura – tipul de procedură folosit, dacă este contract sau acord cadru, dacă se va organiza licitație electronică. Licitația electronică este procesul repetitiv desfășurat prin mijloace electronice după o evaluare inițială completă a ofertelor, în cadrul căruia ofertanții au posibilitatea de a reduce prețurile prezentate și/sau de a îmbunătăți alte valori ale unor elemente ale ofertei, care permite clasificarea ofertelor prin metode automate de evaluare. Cu alte cuvinte, în licitația electronică, ofertanții care au îndeplinit toate cerințele AC și au depus oferte conforme licitează, la un termen clar stabilit prețul ofertat, având posibilitea de a își îmbunătăți oferta). Informațiile administrative sunt importante pentru că ne arată care este termenul pentru primirea ofertelor/cererilor, valabilitatea ofertelor și condițiile de deschidere a ofertelor. Este interesant de văzut dacă termenele sunt nerealiste – prea scurte, de exemple – sau sunt puse în anumite zile când ofertanții nu ar fi foarte atenți, cum ar fi în zilele premergătoare sărbătorilor. Nu se mai poate stabili zi de deschidere 1 ianuarie, dar se poate stabili 31 decembrie, dacă este zi lucrătoare
Secțiunea VI – informațiile complementare – secțiunea include informații despre periodicitatea achizițiilor (de exemplu, în cazul achizițiilor conform Anexei 2), dacă se acceptă plăți/facturi electronice și alte informații suplimentare pe care le poate adăuga AC, precum și condițiile de contestare.
Lista de clarificări, notificări și decizii poate include documente emise de AC – poate include clarificări sau eventualele contestații depuse de operatorii economici cu privire la Documentația de atribuire/derularea procedurii, precum și decizia CNSC/instanței cu privire la aceste contestații.
Lista de erate include corecturi pe care le include AC față de anunțul inițial. O erată nu poate modifica semnificativ o achiziție – de exemplu obiectul sau introducerea unor noi cerințe de calificare– ci sunt în general erori materiale în elaborarea procedurii. În situația în care se constată că sunt erori substanțiale – a fost selectată procedura simplificată în loc de licitația deschisă - procedura trebuie să fie anulată și repostată în SEAP în mod corect.
Participanții la procedură – Pentru a vedea ce ofertanți au participă la o procedură se accesează secțiunea „Vizualizare procedură” – Declarație de participare. În această secțiune, AC are obligația ca în termen de 5 zile de la termenul limită de deschidere a ofertelor să publice lista participanților- ofertanți individuali, asociați, subcontractanți, terți susținători.
În secțiunea „Vizualizare procedura” se publică și procesele verbale, rapoartele intermediare și raportul procedurii. Aceasta secțiune a fost publică, dar în acest moment nu pot să vadă documentele postate aici decât operatorii economici participanți la procedură și observatorii ANAP.
Maxim 10% din procedurile cu o valoare estimată mai mare decât pragul valoric stabilit de legislație pentru realizarea achiziției directe sunt verificate de către ANAP.
Autoritățile contractante au obligația de a notifica ANAP atunci când inițiază o procedura de negociere fără publicare prealabilă, mai puțin cele datorate unor cauze imprevizibile, deoarece toate aceste proceduri trebuie să fie verificate de ANAP.
Verificarea are in vedere atât modul in care este elaborata documentația de atribuire cat si modul in care se desfășoară procesul de evaluare oferte. Lista procedurilor verificate de ANAP se regăsește aici.
ANAP emite avize conforme necondiționate în situația în care nu identifică abateri de la legislația în domeniu sau avize conforme condiționate în care identifică abateri și propune masuri de remediere. Avizele se emit pentru documentația de atribuire și pentru toate etapele de evaluare a ofertelor: DUAE, oferta tehnică, oferta financiară, documente suport DUAE și raportul procedurii.
Termenul maxim de răspuns la un aviz conform condiționat pentru documentația de atribuire este de 60 zile, după acest termen, dacă AC nu a răspuns, procesul de verificare încetează.
Avizul emis pentru documentația de atribuire se regăsește înainte de Secțiunea I:
cel cu privire la răspunsul la eventualele solicitări de clarificări în Secțiunea „Clarificări, Notificări, Decizii”:
Avizele emise în timpul evaluării ofertelor nu sunt publice, ele pot fi consultate doar finalizarea achiziției, prin solicitare de acces la dosarul achiziției. Contractul de achiziție publică încheiat fără a fi rezolvate toate abaterile identificate de ANAP este nul.
Anunțul de atribuire este o oglindă a celui de intenție/participare. Cu alte cuvinte, filtrele după care căutăm sunt similare.
Informațiile furnizate se pot exporta (de cele mai multe ori) în format excel sau pdf, prin accesarea butonului ”Exporta”. Astfel, putem sa exportăm în forma tabelară informații legate de procedurile finalizare de o AC într-o anumita perioadă sau de procedurile câștigate de un EC.
Avem în plus:
Partea introductivă a anunțului de atribuire include informații care ne pot interesa legate de:
Secțiunile II-III sunt similare cu anunțul de publicitate – vezi secțiunea anterioară
Secțiunea IV - Procedura
Ne arată informații despre:
Secțiunea V – atribuirea contractului – este probabil cea mai importantă, pentru că ilustrează cine este câștigătorul procedurii. O procedură de achiziție poate avea unul sau mai mulți câștigători, chiar și în condițiile în care nu este împărțită pe loturi.
Dacă există mai multe contracte, platforma vă permite să folosiți filtre și să căutați după numărul contractului, ofertant, denumire contract sau loturi. Aceasta implică totuși că știți dinainte aceste informații.
Dacă nu vreți să folosiți opțiunea de căutare, platforma afișează câștigătorul/ii și datele importate despre aceștia:
Dacă apăsați pe butonul verde din partea dreaptă veți putea accesa informații suplimentare, precum numărul de oferte inacceptabile/neconforme/conforme primite, data încheierii contractului, date despre câștigător, precum și informații despre valoarea contractului.
Achizițiile directe nu respectă regulile de la procedurile competitive. Adică, în primul rând, nu avem un anunț de lansare a procedurii, ci doar un anunț care reflectă faptul că s-a cumpărat un produs, serviciu sau lucrare din SEAP sau s-a notificat o cumpărare din afara SEAP. Achizițiile directe sunt similare cumpărării direct de pe raftul magazinului și din acest motiv sunt și mult mai puțin reglementate prin legislație. Nu sunt necesare cele mai multe documente care aplică procedurilor competitive și nu există termene de timp precise pentru cumpărare ca în celelalte cazuri, însă AC impune un termen limită. Un utilizator extern nu poate vedea catalogul, doar AC îl poate consulta.
Prima opțiune a secțiunii dedicate achizițiilor directe - Achizitii initiate din catalogul electronic - reflectă produsele cumpărate din SEAP, adică acele cumpărări care se încadrează sub limitele de la art 7. În cazul achizițiilor directe avem doar următoarele informații:
În cazul achiziției directe nu este obligatorie semnarea unui contract.
Totuși, pentru achiziții directe în care autoritatea contractantă dorește să comunice anumite cerințe legate de ofertele ce urmează a fi depuse, există posibilitatea publicării unui anunț în secțiunea „Publicitate anunțuri”. Aici se comunică informațiile minime pe care operatorii economici trebuie să le furnizeze în cadrul catalogului de produse.
O serie de informații interesante și utile referitoare la posibile încălcări ale prevederilor legale în procedura de atribuire – modul de elaborare a documentației de atribuire și/sau modul de evaluare oferte se regăsesc în contestațiile depuse de operatorii economici.
Aceste contestații – fără anonimizarea datelor de identificare a contestatarului sau a altor participanți la procedură - precum și deciziile emise de instanță (CNSC/ Curte de Apel) se regăesc atașate anunțului în sectiunea Clarificări, notificări, decizii.
Informații despre stadiul unei contestații depuse la CNSC sau despre deciziile emise se regăsesc aici: http://portal.cnsc.ro/
În sectiunea „Buletin oficial” se regăsesc deciziile emise, motivate, dar fără date de identificare a procedurii, a AC sau a OE.
Există trei tipuri de căutare în TED – de bază, avansată și expert (programare în cod). Puteți găsi diferențele și sfaturi despre cum să căutați aici.
TED e disponibil în toate limbile EU, puteți selecta limba română din drop-down-ul din colțul dreapta sus a paginii
Exemplu de căutare avansată:
Pentru a căuta o firmă înregistrată în România puteți accesa secțiunea căutare avansată din partea dreaptă, sus și alege Loc de executare = 'Ro' din secțiunea 'Obiectul contractului'. Sau alege România de pe harta din prima pagină. Puteți opta între ediția curentă, anunțuri active și toate anunțurile, ultima variantă fiind cea mai inclusivă.
Din nou, dacă știți CIF-ul firmei este cel mai ușor de căutat. Dar puteți folosi și numele firmei, de exemplu Teamnet. Contează însă foarte mult cum scriem firma: teamnet ne duce la câteva zeci căutări, team net ne arată peste 1000 de articole. Așadar, este important să știți cât mai exact numele firmei. Introducerea termenilor între ghilimele poate ajuta la limitarea numărului de răspunsuri. Cu cât sunt mai multe cuvinte, cu atât există o șansă mai mare de a obține rezultate răsfirate, dacă nu limitați căutarea. De exemplu, puteți introduce "Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții".
Există și alte pagini web românești care concentrează informații despre achiziții publice și care pot face căutarea mai ușoară. Unele dintre ele sunt contra cost, altele oferă servicii limitate gratuit, iar altele ofere servicii gratuit și vă permit să faceți propriile analize folosind datele exportate din SEAP.
sicap.ai
Secțiunea volume / CPV va permite să vedeți care e suma a achizițiilor directe realizate într-o anumită zi, conform codului CPV.
Autoritatea pentru Digitalizarea României exportă datele din SEAP și le publică trimestrial pe portalul data.gov.ro. Puteți găsi toată arhiva cu date în format xls sau csv aici. Puteți găsi date specifice publicate lunar de Ministerul Sănătății aici.
Când ne uităm la riscurile legate de achiziții publice, trebuie să punem lucrurile și în context. Nu în toate cazurile este vorba de fraudă. Poate fi vorba și de erori, lipsă de capacitate, incompetență, legislație neclară etc. De asemenea, nici unele dintre motivele care sunt frecvent citate în spațiul public nu sunt mereu surse de fraudă, chiar dacă pot părea la prima impresie. Cel mai bine este obținem cât mai multe informații înainte de a ne face o opinie, pentru că dacă judecăm în funcție de informații parțiale este posibil să greșim.
Lista de mai jos ilustrează câteva dintre riscurile la care ne putem uita când vrem să analizăm achiziții publice. Lista nu este completă, însă vă oferă câteva mecanisme frecvente de abateri, fraudă și chiar corupție. Am separat riscurile sancționate de legislație și care pot sugera nereguli.
Pentru o listă mai completă puteți consulta și:
Vezi și analiza realizată de DNA cu privire la abuzul în serviciu în achiziții publice, care pornește de la cazuri unde există condamnare finală.
Legate de firme
Legat de instituție
Procedurile
C.1. Planificare
Sancționate de legislație
Alte indicii care pot sugera nereguli
C.2. Realizarea achiziției
Sancționate de legislație
Indicii care pot sugera nereguli
C.3. Execuția contractului
Sancționate de legislație
Indicii care pot sugera nereguli
[1] Termenele prescrise de lege sunt mai mari, însă conform art 74 din Legea 98/2016, autoritatea contractantă are dreptul de a reduce cu 5 zile perioada pentru depunerea ofertelor în cazul în care acceptă depunerea ofertelor prin mijloace electronice.
[2]Guvernul României, Memorandum Creșterea transparenței și standardizarea afișării informațiilor de interes public