Raport de monitorizare

Finanțarea campaniei electorale pentru alegerile din 9 iunie (I)

EFOR a analizat datele legate de finanțarea campaniei electorale, publicate de Autoritatea Electorală Permanentă la data de 16 mai. Raportul include date despre sursele de finanțare, cheltuieli, topuri cu cele mai mari contribuții pentru fiecare tip de scrutin. De asemenea, am inclus o analiză a cheltuielilor din mediul online, realizate prin Facebook sau Google.

Deși legislația nu include prevederi specifice, AEP a publicat la 16 mai veniturile și cheltuielile competitorilor electorali pe www.finantarepartide.ro, crescând astfel transparența procesului. Publicarea cheltuielilor este un aspect nou și binevenit. Reamintim că EFOR a recomandat publicarea perioadă a cheltuielilor în rapoartele anterioare de monitorizare a finanțării politice/campaniei electorale, dar și reglementarea acestei practici la nivel de lege.

 

Principalele concluzii

Statisticile despre cele mai mari contribuții pot fi consultate în raport.

Europarlamentare

  • Până la data de 16 mai s-au raportat venituri de 40 de milioane de lei, din care 14 milioane de lei provin de la candidați și 26 de milioane de la partid, prin transfer de la partide. Nu au fost declarate fonduri din subvenții. Reamintim că la alegerile europarlamentare din 2019 s-au raportat 95 de milioane de lei venituri și 90 de milioane de lei cheltuieli
  • PNL a declarat o singură contribuție din partea unui candidat și niciun fel de transferuri din partea partidului. PSD a declarat cei mai mulți bani – 33 de milioane. AUR a declarat doar contribuții din partea candidaților, 3,2 milioane de lei. UDMR și USR au transferat doar fonduri de la partid.
  • Cea mai mare parte din contribuțiile candidaților provin din venituri proprii (65% – 9 milioane), iar restul din împrumuturi (32%) și donații (3%). Transferurile de la partide provin din finanțări private, USR fiind singurul competitor care a transferat 500.000 lei, obținuți din împrumuturi de la persoane fizice.­­­
  • Contributorii AUR sunt toți pe locuri eligibile, ca și majoritatea celor de la PSD. În cazul social democraților Andi Lucian Cristea a declarat 500.000 de lei, deși este pe locul 20, iar Cristian Epure propus din partea liberalilor este pe locul 27 – acesta a împrumutat 2.475.000 lei pentru campanie. Cei doi contributori de la PMP se află pe locuri care nu le asigură alegerea în PE.
  • Cele mai mari contribuții sunt cele ale social democratului Florin Cârciu – 2.457.000 (venituri proprii) și ale liberalului Ciprian Epure (împrumut), urmată de contribuția de 2 milioane de lei din venituri proprii a senatorului social democrat Vasile Dîncu.
  • Candidații aflați pe primele locuri pe listele de candidați nu au contribuit la finanțarea campaniei până la acest moment.
  • Au fost înregistrate cheltuieli de 11 milioane de lei. PSD a angajat cele mai mari cheltuieli, adică 9.333.162,38, pentru vestimentație. USR a dedicat 411.343,96 lei pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online și 135 mii pentru diverse cheltuieli, iar AUR a dat 1.190.000 lei pentru propagandă online. Ceilalți competitori electorali nu au declarat încă cheltuieli.

Locale

  • La capitolul venituri s-au raportat 59 de milioane de lei din partea candidaților (inclusiv cei independenți)și 1,3 milioane din partea partidelor politice, alianțelor și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, prin transferuri la nivel central și la nivel de județ. La alegerile din 2020 partidele au strâns 178 milioane de lei și au cheltuit 167.
  • Cea mai mare parte a veniturilor, adică 93%, provin din veniturile proprii ale candidaților (55 mil lei), iar 7% (4 mil lei) din împrumuturi. Donațiile reprezintă sub 1% – 271 mii lei.
  • La PNL cele mai mari contribuții au venit din județele Vrancea, Constanța, Neamț, Alba și Botoșani, iar la PSD din Dolj, Argeș, Teleorman, Ialomița, Dâmbovița. La USR, lista de județe de unde provin contribuțiile este mai scurtă, iar cea mai mare parte din bani provin de la candidați din Cluj (40%), Sector 2 (28%) și Constanța (11%). La AUR, cei mai activi candidați provin din Botoșani, Timiș și Bistrița, iar la SOS România jumătate din bani au fost declarați de candidați din Bacău, Dolj și Olt.
  • Peste jumătate din fonduri au fost aduse de către candidații la funcția de primar. Contribuții semnificative, de 10 milioane de lei, au adus și candidații la funcția de președinte al CJ.
  • Unii din candidații la funcția de primar general nu au declarat niciun venit (de exemplu Cristian Popescu Piedone/PUSL), ca de altfel nici partidele care îi susțin.
  • Până la data raportării partidele au cheltuit 3,5 milioane de lei, la care se adaugă 345 de mii de lei pentru candidații independenți.

 

Social media

Facebook

  • Datele legate de Facebook acoperă perioada 9-15 mai. În această perioadă partidele au înregistrat cheltuieli de aproape un milion de lei. Comparativ, în primele 3 luni, conform calculelor EFOR, partidele au cheltuit 2,4 milioane de lei
  • Cei mai mulți bani au fost cheltuiți de PNL – peste 300 mii lei, AUR – 200 mii lei, PSD 173 mii lei și USR 95 mii lei. De asemenea, am identificat mai multe pagini care au fost promovate, dar al căror proprietar nu este evident. Acestea promovează campanii negative împotriva unor partide sau politicieni.

Google

  • În perioada 10-16 mai, pe Google s-au cheltuit 235 mii lei, prin 51 de promotori (partide politice sau firme de consultanță), atât de la nivel local prin filiale de partid și pentru candidați locali, cât și central. Campaniile sunt orientate atât pe europarlamentare, cât și pe candidați locali.

 

 

 


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.