Harta și rapoartele atașate arată care guverne, în ce perioade și pe ce instrumente s-au comportat mai clientelar: am construit un indice al clientelismului politic care corelează sumele alocate cu afilierea partinică a primarilor. Harta arată alocările de la Guvern (decizii de transfer prin HG) și plățile (transferurile concrete de bani) către primării și consilii județene din Fondurile de Rezervă și Intervenție, precum și din fonduri gestionate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației (MDRAP)*, astfel:
- alocări FR/FI, 2008-2017; 7.6mld lei
- alocări Programul Național de Dezvoltare Locală 2, 2017-2020; 30 mld lei
- Plăți MDRAP sau echivalent (2005- iulie 2018)*, 25,59 mld lei
- Plăți Fondul de Rezervă / Intervenție (2004-2012), 5.4 mld lei
Aceste sume reprezentau în 2008 cam 70% din investitiile la nivel local, adica grosul; restul sunt fonduri UE (vezi aici o analiză privind alocări și achiziții din fonduri UE). Spre deosebire de ultimele însă, unde există reguli de selectie mai clare și un verificator extern (Comisia), aceste instrumente sunt naționale și discreționare, sumele fiind alocate de guvern sau ministerele titulare pe liste anexă la buget. Cu alte cuvinte, reprezintă cel mai bun teren pentru a masura clientelismul politic pur.
În 2007 un primar de la putere avea de trei ori mai multe șanse să primească bani de la Guvern decât unul din opoziție, pe când în 2012-2016 raportul a ajung la 2x.
Citește aici rapoartele în care arătăm cum s-au alocat banii și cine i-a primit:
- Raport anual EFOR 2013: numar special Clientelism
- Clientelismul politic 2002-2016
- Cine a primit banii din PNDL în prima jumătate a anului 2018?
Pe lângă procedura de alocare, EFOR a descoperit că achizițiile publice din aceste fonduri sunt făcute de către beneficiari (primării și CJ) fără transparență, iar în fiecare din cele 10 județe studiate un grup de 4-5 firme câștigă 50-60% din fonduri. Și în cazul achizițiilor din Fondul de Rezervă există situații de monopol local sau regional, mai ales în condițiile în care mare parte dintre achiziții au loc prin achiziții directe sau negociere fără publicare.
Vezi și rapoartele în care analizăm achizițiile publice pentru PNDL
- Banii și achizițiile: unde au ajuns contractele din PNDL?
- Banii și achizițiile: unde au ajuns contractele din PNDL 2?
2014a reprezintă perioada ianuarie-septembrie 2014, iar 2014b perioada octombrie – decembrie 2014; în luna septembrie 2014 a fost emisă OUG 55/2014 prin care s-a permis migrația unui număr de 554 de primari și a altor aleși locali. Citește mai multe despre migrație
2016a
Vezi explicațiile despre fenomenul clientelismului, pe scurt, într-un film de Sorin Ioniță
Dacă vrei să susții această cercetare în continuare poți dona aici.
Cum se folosește harta
Selectati din meniul din dreapta categoriile de date pe care le doriți
Legenda culorilor se regăsește în stânga, jos. Pe harta nu veți găsi USL, ci doar partidul de la care provenea primarul (PSD, PNL, PC), conform datelor la momentul desființării uniunii
Dimensiunea punctelor arată cât de mulți bani a primit o primărie sau un consiliu județean/județ. Cu cât un punct este mai mare, cu atât sumele primite sunt mai mari. Dimensiunea este raportată atât la sume, cât și la numărul de locuitori din localitățile respective, conform datelor demografice la Institutul Național de Statistică pentru fiecare an în parte.
Dacă treceți cursorul deasupra unei localități sau CJ se va afișa suma primită de administrația respectivă, defalcată pe surse. Partidul afișat este cel în care se afla primarul în anul selectat de dumneavoastră
Pentru feedback și rapoartea unor erori vă rugăm să ne scrieți la [email protected]
*La capitolul plăți, harta include transferuri de la MDRAP pentru PNDL (pana in iulie 2018, inclusiv), reabilitare termică, programul Termoficare 2006-2020 – căldură și confort, plăți pentru arierate, investiții infrastructură turistică, cheltuieli pentru sezonul rece pentru perioada iunie 2012- ian. 2016 (din Fondul de Rezervă), sume defalcate pentru drumuri județene și comunale (2005-2011), Fondul de mediu (apă-canal, zone verzi, 2008-2011), sume pentru școli (2007-2010),HG 577/1997 (drumuri, apa in rural, 2004-2012), OG 7/2006 (poduri, apa-canal, terenuri sport in rural, 2007-2012). Nu am inclus alocările către administrația centrală din Fondul de Rezervă/Intervenție (către ministere, spre exemplu) decât acolo unde s-a putut identifica beneficiarul final din administrația locală în hotărâre, transferurile pentru achiziționarea de microbuze, fondurile pentru biserici (prin Secretariatul pentru Culte)
Sursa datelor: MDRAP, cdep.ro, paginile web ale birourilor electorale centrale, cereri conform Legii 544/2001, mass media, Institutul de Statistică
Timeline guverne 2007-2018
Alte resurse relevante
- Infografice despre legătura dintre bani și politică / alocări clientelare
- Raport Amurgul investiţiilor
- [VIDEO] PNDL: 30 de miliarde pentru investiții clientelare și fără reguli clare
- [VIDEO] Clientelismul politic = irosirea banilor noștri
- Pentru versiunile anterioare ale hărților accesați: Harta clientelismului – perioada 2004-2012 și perioada 2012-2016.