Harta clientelismului politic în România (2004-2021)

Vezi și hărțile clientelismului din Moldova și Georgia. Vezi și varianta Tableau pentru alocări. Versiune hartă curentă: octombrie 2021

Dacă vrei să susții această cercetare în continuare poți dona aici.

Vezi aici harta alocărilor și deconturilor din PNDL 2015-2020, varianta iunie 2021.
Harta reflectă cât a primit fiecare beneficiar și cât a decontat Ministerul Dezvoltării pentru implementarea proiectelor

 

Harta și rapoartele atașate arată care guverne, în ce perioade și pe ce instrumente s-au comportat mai clientelar: am construit un indice al clientelismului politic care corelează sumele alocate cu afilierea partinică a primarilor. Harta ilustrează alocările de la Guvern (decizii de transfer prin HG) și plățile (transferurile concrete de bani) către primării și consilii județene din Fondurile de Rezervă și Intervenție, precum și din fonduri gestionate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației (MDRAP), în special Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), dar și programele care l-au precedat.

Cum se folosește harta

  • Selectati din meniul din dreapta categoriile de date pe care le doriți
  • Legenda culorilor se regăsește în stânga, jos. Pe harta nu veți găsi USL, ci doar partidul de la care provenea primarul (PSD, PNL, PC), conform datelor la momentul desființării uniunii. Pentru anumite partide, care au primit mai puțini bani nu veți găsi culori specifice, ci sunt prezentate cu gri. Dimensiunea punctelor arată cât de mulți bani a primit o primărie sau un consiliu județean/județ. Cu cât un punct este mai mare, cu atât sumele primite sunt mai mari.
  • Dimensiunea este raportată atât la sume, cât și la numărul de locuitori din localitățile respective, conform datelor demografice la Institutul Național de Statistică pentru fiecare an în parte. Recomandăm să folosiți vizualizarea per capita
  • Dacă treceți cursorul deasupra unei localități sau CJ se va afișa suma primită de administrația respectivă, defalcată pe surse. Partidul afișat este cel în care se afla primarul în anul selectat de dumneavoastră
  • Pentru feedback și rapoartarea unor erori vă rugăm să ne scrieți la [email protected]
  • La capitolul plăți, harta include transferuri de la MDRAP pentru PNDL, cheltuieli pentru sezonul rece pentru perioada iunie 2012- ian. 2016 (din Fondul de Rezervă), sume defalcate pentru drumuri județene și comunale (2005-2011), Fondul de mediu (apă-canal, zone verzi, 2008-2011), sume pentru școli (2007-2010),HG 577/1997 (drumuri, apa in rural, 2004-2012), OG 7/2006 (poduri, apa-canal, terenuri sport in rural, 2007-2012). Nu am inclus alocările către administrația centrală din Fondul de Rezervă/Intervenție (către ministere, spre exemplu) decât acolo unde s-a putut identifica beneficiarul final din administrația locală în hotărâre, transferurile pentru achiziționarea de microbuze, fondurile pentru biserici (prin Secretariatul pentru Culte).
  • Secțiunea dedicată Fondului de Rezervă include și alocări pentru Fondul de Intervenție

Alocările

Aceste sume reprezentau în 2008 cam 70% din investitiile la nivel local, adica grosul. Spre deosebire de fondurile europene, unde există reguli de selectie mai clare și un verificator extern (Comisia), aceste instrumente sunt naționale și discreționare, sumele fiind alocate de guvern sau ministerele titulare pe liste anexă la buget. Cu alte cuvinte, reprezintă cel mai bun teren pentru a masura clientelismul politic pur.

Am avut un maxim de clientelism politic în anii 2007-2008, pe aproape toate instrumentele de transferuri pentru investiții existente. În medie, în 2007 era de 3 ori mai probabil să primești fonduri daca erai primar al puterii decât dacă erai primar de opoziție. Maximul de clientelism a coincis cu perioada de creștere rapidă a bugetelor publice inainte de criză.Între 2012 și 2016 raportul era de 2/1. Totuși, cei mai favorizați primari au fost cei teroretic independenții (rezultat regasit si in analiza pe Republica Moldova), ceea ce sugerează că într-adevăr alocările discreționare au fost folosite intenționat pentru a încuraja migrația politică.

 

Citește aici rapoartele în care arătăm cum s-au alocat banii și cine i-a primit:

 

Achizițiile publice 

Pe lângă procedura de alocare, EFOR a descoperit că achizițiile publice din aceste fonduri sunt făcute de către beneficiari (primării și CJ) fără transparență, iar în fiecare din cele 11 județe studiate un grup de 4-5 firme cu legături politice sau dosare penale pentru fraudă în achiziții câștigă 50-60% din fonduri. Și în cazul achizițiilor din Fondul de Rezervă există situații de monopol local sau regional, mai ales în condițiile în care mare parte dintre achiziții au loc prin achiziții directe sau negociere fără publicare.

Vezi și rapoartele în care analizăm achizițiile publice pentru PNDL

Migrația politică 

În luna septembrie 2014 a fost emisă OUG 55/2014 prin care s-a permis migrația politică pentru un număr de 554 de primari și a altor aleși locali. Ulterior, OUG a fost declarată neconstituțională.

Citește mai multe despre migrație

Timeline guverne 2004-2021

Pentru a înțelege mai bine ce partid a primit bani când era la putere, puteți folosi timeline-ul de mai jos. Datele alegerilor locale sunt următoarele: 1-15 iunie 2008 (PDL), 10 iunie 2012 (USL), 5 iunie 2016 (PSD), 27 septembrie 2020 (PNL)

Statistici privind implementarea PNDL

Situație: februarie 2020, sursa



Sursa datelor

MDRAP, cdep.ro, paginile web ale birourilor electorale centrale, AEP, cereri conform Legii 544/2001, mass media, Institutul de Statistică

Alte resurse relevante

Istoricul hărților