- 37 de companii din Bulgaria și 10 din România (comparativ cu 3 în Spania și 0 în Italia) se evidențiază în raportul venituri per număr de angajați, un indicator de risc activat când companiile cu un număr insuficient de angajați câștigă licitații care necesită o forță de muncă mai mare.
- Inițiativa SceMaps demonstrează cum big data ar putea fi utilizate atât pentru analiza și investigarea cazurilor existente de comportament suspect, cât și pentru proiectarea măsurilor preventive și a controalelor în timp real în procesul de licitație.
Dezvoltarea de mecanisme pentru detectarea și prevenirea abaterilor în achizițiile publice, în timp real, pornind de la big data. Acesta este obiectivul SceMaps, care efectuează o evaluare a riscului pe baza unui volum mare de date, pe care le folosește pentru a calcula și analiza 17 indicatori de risc (red flags) care evidențiază nereguli potențiale. Țările UE cheltuiesc 14% din PIB-ul lor, sau aproximativ 2 trilioane de euro, prin achiziții publice în fiecare an. Este imposibilă o analiză manuală a tuturor ofertelor. Dar o evaluare automată a riscurilor, în timp real, pentru miile de contracte publice atribuite în fiecare zi în Europa facilitează prevenirea corupției și a conflictelor de interese în achizițiile publice. Platforma de analiză SceMaps, concepută în acest scop, este în curs de pilotare în Bulgaria, Italia, România și Spania și se concentrează pe trei sectoare extrem de sensibile: construcțiile, comerțul cu ridicata al combustibililor și comerțul cu ridicata al produselor farmaceutice.
Unul dintre indicatorii SceMaps este raportul venituri per număr de angajați, care calculează suma medie a ofertelor atribuite pe angajat într-o anumită perioadă și clasifică companiile în consecință. O poziție mai înaltă înseamnă că firma are un număr mai mic de angajați în comparație cu alte companii care obțin venituri similare din licitații publice. Imaginea de mai jos prezintă doar companiile care se clasează în procentul de 20% din vârful clasamentului; în cazul Italiei nu există companii din acest grup. Acest indicator reprezintă riscul ca firmele cu un număr insuficient de angajați să câștige licitații care necesită o forță de muncă mai mare și, în multe cazuri, acest lucru este combinat cu utilizarea nedeclarată – și, prin urmare, ilegală – a subcontractanților.
Până la 37 de companii din România și 21 din Bulgaria au activat acest indicator într-o perioadă de analiză de 10 ani pentru toate cele trei sectoare. Perioadele mai scurte declanșează mai multe alarme, dar o perioadă mai lungă, în timp ce reduce sensibilitatea, permite identificarea companiilor cu un comportament suspect continuat pe termen lung.
Raportul veniturilor per număr de angajați este un indicator al eficienței afacerii. Cu toate acestea, atunci când este prea mare în comparație cu grupul de companii din același grup economic, poate indica, de asemenea, o conduită necorespunzătoare, mai ales atunci când veniturile sunt generate din licitații publice, unde regulile pieței libere concurențiale determinate de cerere și ofertă sunt înlocuite de reguli administrative de verificare.
Un alt indicator este raportul dintre venituri și sume obținute din achiziții. Aceasta calculează ponderea veniturilor din licitațiile publice atribuite în veniturile totale ale companiei pe o perioadă dată. Reprezintă riscul ca unele companii să depindă de achizițiile publice pentru supraviețuirea lor, ceea ce înseamnă că sunt mai susceptibile de a utiliza mijloace ilegale pentru a obține un avantaj față de concurenții lor. De asemenea, poate indica companiile care nu operează pe piața liberă și, prin urmare, nu pot demonstra viabilitate fără sprijinul banilor publici.
Pornind de la acest raport putem dezvălui că firmele din România și Bulgaria care au obținut peste 80% din veniturile totale din licitații publice pentru perioada 2010-2019, au primit 2,85 miliarde EUR în totalul contractelor atribuite (respectiv 853 milioane EUR în Bulgaria și 1,997 miliarde EUR în România), conform datelor colectate de SceMaps. Aceste sume reprezintă aproximativ 3% din suma totală acordată în sectoarele economice menționate mai sus.
Evaluarea riscurilor aferente comportamentelor suspecte legate de corupție în achizițiile publice ar putea fi utilizată de experți independenți, instituții de reglementare și control, jurnaliști de investigație și autorități de aplicare a legii. Inițiativa SceMaps demonstrează modul în care big data pot fi utilizate atât pentru analiza și investigarea cazurilor existente de comportament suspect, cât și pentru proiectarea măsurilor preventive și a controalelor în timp real în procesul de licitație. În timp ce societatea civilă și mass-media joacă un rol important în primul caz, autoritățile publice competente și, mai presus de toate, un sistem judiciar și de urmărire penală independent și puternic, sunt vitale pentru implementarea în practică a rezultatelor evaluării riscurilor.
Mai multe informații:
- Todor Galev, Centrul pentru Studiul Democrației (Bulgaria): [email protected]
- Daniela Mineva, Centrul pentru Studiul Democrației (Bulgaria): [email protected]