Comentarii referitoare la proiectul actualizat de modificare a Legii 334/2006, publicat de AEP pe 18 noiembrie

 

Expert Forum a trimis alături de alte organizații civice comentarii referitoare la proiectul de lege privind modificarea Legii 334/2006. De asemenea, reprezentanții EFOR au participat la dezbaterea organizată de AEP, care a avut loc pe 8 noiembrie. Ulterior, AEP a publicat pe 18 noiembrie varianta actualizată a proiectului, în care a inclus o parte semnificativă din recomandări, cele mai multe dintre ele având potențialul de a crește transparența. Sunt pozitive modificările legate de definirea publicității politice și introducerea unor mecanisme de raportare și marcare a materialelor de propagandă. De asemenea, este pozitivă introducerea unei limite pentru cheltuirea subvențiilor pentru plata unor servicii de propagandă și pentru media. Cu toate acestea, câteva elemente esențiale, care țin de integritatea și echilibrul finanțării politice nu se regăsesc în proiect. Câteva dintre acestea sunt:

  • Pragul înalt pentru alocarea subvențiilor nu a fost modificat. Pragurile anuale actuale sunt de 0,01% și 0,04% din produsul intern brut, ceea ce înseamnă că se pot aloca până la 500 de milioane de lei pe an. Până în acest moment nu s-au alocat mai mult de 258 de milioane de lei. Viziunea EFOR este că acest prag ar trebui să fie mai puțin flexibil, iar alocarea să fie mai clară. Astfel, ar trebui să fie stabilită o valoare per vot, plus o limită anuală maximă, indexată conform evoluției economice. În orice caz, sumele maxime ar trebui reduse.
  • Președintele AEP nu ar trebui să aibă dreptul să solicite alocări suplimentare pe parcursul anului fără nicio motivare și fără solicitări bine fundamentate din partea partidelor politice. În orice caz, alocările suplimentare ar trebui reglementate foarte clar.
  • EFOR a solicitat reducerea procentului de fonduri alocate pentru partidele parlamentare și creșterea fondurilor pentru alte partide, care au câștigat mandate la locale. Procentul nu a fost modificat.
  • Pragul de la care partidele locale primesc bani a fost redus de AEP de la 50 de mandate de consilieri județeni și la Consiliul General al Municipiului București, la 25 de mandate. Este o ajustare pozitivă, dar insuficientă, întrucât tot implică faptul că aceste partide au reprezentare la nivelul mai multor județe, excluzând deci partidele cu adevărat locale.
  • Partidele politice pot plăti amenzile, confiscările și sancțiunile din subvenții, ceea ce înseamnă că practic sancțiunile acordate acestora sunt complet ineficiente.
  • Pentru anumite cheltuieli care pot fi făcute conform art 25 – care definește destinațiile fondurilor din subvenții – nu este suficient de clar că acele cheltuieli trebuie făcute exclusiv în beneficiul dezvoltării și funcționării partidului. Un astfel de exemplu este cheltuiala făcută pentru organizarea de mese oficiale și recepții. Această neclaritate poate conduce la abuzuri referitoare la cheltuirea subvențiilor.
  • Legea include o derogare de la Legea finanțelor publice 500/2002, care stabilește că partidele politice pot păstra economiile de la finalul anului pe termen nedefinit, ceea ce conduce la strângerea unor sume importante, care pot afecta competiția electorală. Recomandările noastre, încă din 2019, au fost ca partidele să returneze fondurile necheltuite la finalul anului sau după o anumită perioadă de 2-3 ani.
  • Modificarea de mai sus trebuie luată în considerare cu amendamentele care stabilesc că partidele politice pot cheltui în campaniile electorale la fel de mult ca și candidații. La locale și parlamentare, spre exemplu, partidele puteau cheltui doar în completarea sumelor pe care le aduceau candidații. Conform proiectului actual, partidele politice pot aduce mai mulți bani în campania electorală. În urma dezbaterii, la recomandarea EFOR și a celorlalte organizații, sumele per candidat care fuseseră crescute au fost reduse, în mod pozitiv – unele dintre ele au fost reduse chiar mai mult decât în proiectul actual, ceea ce pare a intra în conflict cu motivația inițială a AEP, care a justificat aceste creșteri prin nevoia unei finanțări mai solide pentru anumite tipuri de alegeri.
  • Contribuțiile electorale pentru campania electorală sunt publicate doar la 30 de zile de la data încheierii campaniei electorale. Deși în legea actuală, această obligație nu este clar definită, considerăm că 30 de zile este o perioadă mult prea lungă, mai ales că orice donație se raportează în câteva zile de la primire. De asemenea, nu există niciun fel de raportare intermediară, ceea ce înseamnă că transparența procesului este scăzută, iar alegătorii și observatorii externi nu au acces în timpul campaniei electorale la aceste informații.
  • Unele dintre procentele aferente categoriilor de cheltuieli permise în campania electorală au fost reduse (ex pentru reclamă online de la 30% la 25%), ceea ce nu oferă o flexibilitate prea mare competitorilor electorali. Per ansamblu, fondurile pentru publicitate la radio, TV și în presă au crescut de la 40 la 55%. Este pozitivă introducerea posibilității de a cheltui fonduri pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități.
  • Termenul de restituire a împrumuturilor a fost prelungit de la 3 la 5 ani. Cu toate acestea, AEP nu a acceptat în forma finală propunerea de a publica stadiul de returnare a împrumuturilor  trimestrial pe pagina web a instituției. De asemenea, deși s-a păstrat reglementarea conform căreia partidele politice pot încheia contracte de împrumut de folosință având ca obiect doar bunuri imobile cu destinația de sedii, nu este clar legiferat care sunt condițiile pentru acestea și cum se cuantifică pentru a se încadra în pragul superior anual destinat împrumuturilor.
  • La condițiile de angajare a directorului general al Departamentului de control al finanțării partidelor politice și campaniilor electorale, lipsesc anumite criterii care ar consolida integritatea poziției. Având în vedere că poate fi numită orice persoană, de către o comisie externă numită de președintele AEP, ar trebuie menționat faptul că aceasta nu poate fi membru de partid sau faptul că nu are niciun interes legat de un partid politic. Singura limitare pentru această comisie este ca membrii să fie profesori cu experiență economică sau juridică, fără a fi impuse condiții să nu fie membri de partid sau să aibă interese directe legate de un partid politic.

 

Proiectul Politici publice locale participative și relevante este derulat de Asociația Expert Forum în parteneriat cu Asociația Română Pentru Locuințe Casa Plus, Euroland Banat, Centrul pentru Resurse Civice și Colegiul Național „Mircea Eliade” Resița cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. „Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă”

 

 

 

Activitățile de transparentizare a finanțării politice fac parte din proiectul “Effective Combat Against Corruption” (ECAC) implementat cu sprijinul Biroului Afacerilor Internaţionale cu Narcotice și Aplicarea Legii (INL) în parteneriat cu CEELI Institute (Central and Eastern European Law Initiative) și International Foundation for Electoral Systems (IFES).


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.