În ultimele 12 luni am monitorizat propaganda FIDESZ din comunitatea maghiară din Transilvania transmisă prin intermediul ziarelor regionale. Principalele mesaje pe care le transmit sunt legate de protecția și oportunitățile pe care Ungaria le oferă maghiarilor din diaspora, mesaj strâns legat de conservarea valorilor tradiționale.
Guvernul FIDESZ exploatează preconcepțiile din comunitatea maghiară din Transilvania prin intermediul ziarelor regionale care difuzează știri majoritar negative despre guvernul român și despre români în general. Eficiența diseminării acestor mesaje este cu atât mai mare, cu cât stereotipurile dintre cele 2 comunități sunt un fapt bine cunoscut în România. Ceea ce face propaganda FIDESZ este să le exagereze și să le propage la un ritm fără precedent datorită tool-urilor de dezinformare din social media.
Perspectivă generală asupra raportului
În ultimii trei ani și jumătate, până în iunie 2021, Asociația pentru Spațiul Media din Transilvania a primit aproximativ 20 de milioane de euro subvenții de la guvernul maghiar. Cu această finanțare asociația, necunoscută până de curând, a devenit de departe cel mai mare trust media în limba maghiară din Transilvania. Unul dintre scopurile acestei uriașe injecții de capital a fost acela de a salva mass-media maghiară din Ținutul Secuiesc.
Guvernul de la Budapesta nu le-a permis să dispară în mediul digital și a finanțat tranziția lor către presă digitală. Succesul acestei transformări este relativ și cercetări amănunțite pe această temă au fost realizate în cadrul investigației din acest proiect„ 5 milioane de euro pe an pentru trustul media de limbă maghiară în Transilvania”.
Această investigație a fost doar primul pas în proiectul nostru. Am monitorizat offline propaganda FIDESZ în minoritatea maghiară din Transilvania urmărind finanțarea offline care intră în sursele online monitorizate.Transilvania găzduiește aproximativ 1,2 milioane de etnici maghiari, aproape 6% din populația țării și una dintre cele mai mari comunități de minorități etnice din Europa. În Transilvania, se cheltuiesc sume uriașe pentru mass-media în limba maghiară, grădinițe, școli și biserici pentru a construi un sentiment de apartenență. Scopul finanțării mass-media și al investiției în standardele de trai este dorința regimului maghiar de a construi un sistem în care maghiarii din România să simtă că aparțin Ungariei.
Extinderea și unificarea spațiului media este un pas foarte important în această direcție. Acest lucru a dus la situații ciudate, în care mulți maghiari care trăiesc în România sunt mai informați despre situația politică din Ungaria decât despre complexitățile politice din București. Tamás Kiss, cercetător la Institutul Român de Cercetare asupra Minorităților Naționale, a descris acest fenomen ca un sistem de paralelism etnic în care maghiarii își pot trăi viața în România ca parte a Ungariei. Acest tip de mentalitate nu este unic în România; finanțări similare pot fi observate în Slovenia, Serbia, Slovacia și Ucraina.
Consumul mass-media este crucial în analiza modului în care guvernul maghiar folosește presa regională pentru a disemina propaganda Fidesz.
Am analizat ultimele 12 luni de activitate pe social media pentru presa regională, fiecare cont urmărit având în principal cel puțin 10.000 de urmăritori. Pe baza ratelor lor de interacțiune i-am clasat și am stabilit care dintre ele sunt cele mai mari și cu cea mai rapidă creștere, în funcție de conținutul pe care îl promovează și de reach-ul lor. Este important de menționat că am inclus în studiul nostru pagini precum ziarul regional Krónika și unul dintre cele mai populare portaluri de știri maghiare din Transilvania, Szekelyhon.ro. Ambele mass-media sunt publicate de Prima Press SRL, o companie deținută de Asociația pentru Transilvania Media Space, care primește finanțare de la guvernul maghiar.
Principale observații pe baza monitorizării – Cele mai populare narative
-
Identitatea maghiară din Transilvania/Ținutul Secuiesc/Partium este maltratată.
Aceasta este o narațiune existentă de multă vreme în comunitatea maghiară: majoritatea (persoane sau instituții de stat) maltratează maghiarii prin faptul că nu au toleranță față de nevoile culturale diferite ale comunității (incapacitate) sau îi privează cu bună știință de drepturile lor (rea-voință) ), făcându-i „cetăţeni de mâna a doua”. Conform acestei narațiuni, scopul final al majorității este asimilarea minorității maghiare. Autonomia și drepturile lingvistice sunt singura modalitate de a păstra comunitatea.
Tradus în rețelele de socializare, putem vedea cum principalele surse care alimentează această narațiune sunt ziarele finanțate de Asociația pentru Spațiul Media Transilvănean care distribuie masiv conținut unul de celălalt: Kronika și Székelyhon, respectiv site-urile lor principale și Paginile de Facebook. Am revizuit manual 183 de postări din această narațiune, filtrate după cuvinte cheie și observăm că au ajuns la 28 de mii de interacțiuni în perioada de timp monitorizată.
-
Ungaria este un protector al valorilor tradiționale (protecția împotriva elitelor liberale, UE liberală)
Această narațiune a fost creată de guvernul Fidesz în timpul crizei refugiaților: guvernul maghiar este ultimul bastion al culturii tradiționale din Europa. Protejează familia tradițională, creștinismul, într-un mediu în care acestea sunt contestate atât din exterior (migrația), cât și din interior (elite occidentale decadente și slabe).
Am revizuit manual peste 200 de postări, deja filtrate cu ajutorul cuvintelor cheie (Detalii în metodologie). Narațiunea este una dintre cele mai proeminente din comunitatea maghiară din Transilvania, postările noastre etichetate având 25 de mii de reacții în perioada de timp analizată.
-
Ungaria are grijă de comunitățile maghiare din străinătate
În România, cele mai populare narațiuni cu o marjă strânsă au fost legate de nevoile comunității maghiare din România, atât din punct de vedere cultural, cât și economic, și de modul în care guvernul maghiar își poate îngriji nevoile, uneori în comparație cu rea-voința sau incapacitatea a guvernului român. Neîncrederea în autorități este tema principală nu numai în rândul comunității maghiare, ci și în rândul românilor. Rolul regimului Orban este de a crea în mod clar un sentiment de paralelism etnic, în modul de îndeplinire a nevoii de apartenență la marea națiune a Ungariei, dar și în chestiuni practice prin construirea de grădinițe în Transilvania.
Narațiunea a avut 18 mii de reacții doar în postările identificate manual, inclusiv 190 de postări revizuite manual ca aparținând direct acestei narațiuni.
Misiunea și propaganda nu sunt noi, ceea ce s-a schimbat sunt instrumentele instituționale și exploatarea lor în era digitală. Sentimentul de apartenență la lumea virtuală este mult mai ușor de obținut din cauza dispariției granițelor fizice, mai ales pentru o comunitate care dorește într-un fel sau altul unificare. Folosirea acestui lucru pentru a răspândi propagandă și pentru a crea o imagine pozitivă excesivă a guvernului maghiar a fost o sarcină ușoară, mai ales că a investit masiv în cumpărarea sau finanțarea ziarelor regionale din Transilvania.
Metodologia completă, toate paginile monitorizate și narativele urmărite le găsiți detaliat în raport.
Puteți urmări și discuția live cu Sipos Zoltán de la Átlátszó Erdély despre politică şi mass media: cum reverberează în Ardeal campania electorală pentru alegerile parlamentare din Ungaria din 2022 aici: https://expertforum.ro/propaganda-fidesz-in-transilvania/
Acest material a fost pregătit cu sprijinul IRI’s Beacon Project. Opiniile exprimate sunt doar cele ale autorului și nu reflectă cele ale IRI.