În septembrie 2022, EFOR analiza proiectele de legi ale justiției așa cum fuseseră adoptate de Guvernul României la finalul lunii august și arăta care erau principalele prevederi problematice. Concluzionam atunci că pe lângă faptul că nu rezolvă problemele generate de reforma din 2017-2018, proiectele de legi întorc sistemul de justiție la standardele din perioada de pre-aderare la Uniunea Europeană
Pe 17 octombrie 2022, Senatul României a adoptat proiectele de legi în calitate de cameră decizională. O parte din prevederile problematice identificate de EFOR în septembrie au fost eliminate, total sau parțial, iar altele au rămas neschimbate.
Analizăm pe scurt ce s-a rezolvat și ce a rămas nerezolvat din aspectele criticate de EFOR în septembrie 2022, precum și unele amendamente problematice introduse în urma dezbaterilor din Parlament.
Ce s-a rezolvat (parțial sau total)
1. Sunt introduse prevederi tranzitorii cu privire la poliția judiciară
2. Au fost eliminați noii titulari ai acțiunii disciplinare împotriva magistraților
3. A fost eliminată rezervarea funcțiilor de conducere pentru magistrații aleși în CSM
4. A fost introdus un mecanism de revocare a membrilor CSM la inițiativa adunărilor generale ale judecătorilor sau procurorilor
5. A fost introdusă posibilitatea recuzării membrilor CSM în cadrul procedurii disciplinare
6. A fost eliminată posibilitatea de a calcula pensia raportat la salariul plătit în prezent pentru o funcție de management ocupată în trecut
7. În caz de aviz negativ al CSM cu privire la propunerea de numire a unui procuror de rang înalt, Ministrul de Justiție trebuie să reorganizeze interviul
Ce nu s-a rezolvat
1. Funcțiile de conducere din instanțe și parchete se vor ocupa necompetitiv (cu excepția funcțiilor de conducător al instanței sau parchetului)
2. Se elimină INM din procedura de promovare a judecătorilor la ICCJ, se introduce o procedură neclară de verificare a integrității. Judecătorii ICCJ nu vor mai fi evaluați periodic
3. Inspecția judiciară nu va mai fi ordonator principal de credite, ci terțiar
4.Procedura de revocare a inspectorului-șef va fi inițiată mai ușor
5. ICCJ preia de la MJ în bugetul său cheltuielile salariale și cele intrinsec legate de drepturile salariale pentru judecători și la o dată ulterioară toate cheltuielile legate de instanțe
6. Nu va mai fi posibilă delegarea în caz de vacanță pentru funcțiile de conducere la DNA, DIICOT și PICCJ
7. Procurorul General, Procurorul-șef al DNA și cel al DIICOT vor putea infirma măsurile tuturor procurorilor din subordine, în scris și motivate
8. Rapoartele anuale ale DNA și DIICOT nu mai sunt de sine-stătătoare, ci parte din raportul anual al PICCJ
9. Parlamentul a adoptat legile fără a aștepta Avizul Comisiei de la Veneția
Analiza detaliată a acestor aspecte poate fi citită aici:
Loading...