en_US English

EFOR analizează cele trei proiecte adoptate de Guvern

Noile legi ale justiției: reformă sau întoarcerea la metehne din perioada de preaderare?

Guvernul României a adoptat proiectele legilor justiției în 24 august 2022 și se grăbește să le treacă prin Parlament în mai puțin de o lună, într-o comisie reunită și, posibil, în procedură de urgență. Guvernul speră astfel să ridice în această toamnă Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV). Nu numai că proiectele de legi nu rezolvă problemele apărute în perioada 2017-2019, dar întorc sistemul judiciar românesc la standarde din perioada de pre-aderare. În plus, EFOR atrage atenția că Guvernul și-a asumat expres prin programul de guvernare  că proiectele de legi  vor fi supuse avizului Comisiei de la Veneția înainte de a fi adoptate de Parlament.

Adoptarea legilor justiției în orice formă nu va fi considerată suficientă, ci doar dacă modificările legislative adoptate răspund angajamentelor asumate. De altfel aceasta a fost si poziția Comisiei Europene. Comisarului european Vera Jourova și-a exprimat sprijinul pentru România în demersurile sale de ridicare a MCV dacă reforma justiției va fi  adoptată. După adoptarea proiectelor de către Guvern pe 24 august, Comisia Europeană a subliniat că ridicarea MCV e direct legată de îndeplinirea angajamentelor asumate.

Adoptarea legilor justiției este un și un angajament asumat de Guvernul României prin Programul de Guvernare 2021-2024 și prin PNRR. Jalonul din PNRR descrie ce obiective trebuie să atingă noile legi, printre care se numără consolidarea independenței magistraților, recrutarea și promovarea pe criterii meritocratice și eficientizarea Inspecției Judiciare.

Programul de guvernare al actualului guvern prevede expres că proiectele de legi ale justiției vor fi supuse avizului Comisiei de la Veneția înainte de a fi adoptate de Parlament. Analiza făcută de specialiștii Comisiei de la Veneția ar reprezenta o garanție obiectivă că textele propuse răspund într-adevăr obiectivelor asumate. Din păcate constatăm ca nici ministrul Justiției, nici premierul nu au anunțat că ar avea intenția demarării acestui demers.

Dincolo de aspectele procedurale și de transparență decizională, arătăm în raportul de mai jos care sunt, în opinia EFOR, prevederile problematice introduse in proiectele aprobate de guvern. Aceste prevederi trebuie interpretate în contextul național și coroborate cu celelalte norme legale pentru a înțelege corect impactul pe care îl vor avea asupra funcționării sistemului judiciar românesc.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [436,60 KB]


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.