us English

Nu credem în coincidențe: Nu transformați AEP într-o instituție politică!

Semnatarii aceste scrisori își arată îngrijorarea și protestează împotriva modului de demitere a directorului Departamentului de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale din cadrul Autorității Electorale Permanente. Considerăm că hotărârea este una de natură politică și poate afecta activitatea de control a instituției, în special înaintea unei perioade de doi ani cu alegeri.

Demiterea acestuia vine în contextul în care AEP a început controale susținute legate de banii cheltuiți de partidele politice. Reamintim că DNA a deschis un dosar penal pentru cheltuirea ilegală a banilor din subvenții de către Mircea Drăghici (trezorierul PSD), care a fost o primă propunere a PSD pentru funcția de președinte al AEP. În urma protestelor societății civile, această propunere a fost retrasă. În paralel, controalele privind subvenții primite de PSD în 2017 au fost suspendate și amânate pentru luna august 2019, ca urmare a deciziei Curții de Conturi.

Decizia comisiilor juridice reunite ale Camerei Deputaților și Senatului vine în urma unei scrisori trimise de către fostul Președinte al Autorității Electorale Permanente, Daniel Barbu în octombrie 2018 către Birourile Permanente ale celor două camere. Menționăm că Daniel Barbu a demisionat din funcție pe 18 februarie 2019 ca urmare a deciziei de a candida la alegerile europarlamentare din partea ALDE.

Birourile Permanente ale Camerei Deputaților și Senatului au înaintat această scrisoare comisiilor juridice pentru un aviz. Pe 26 februarie 2019, la mai bine de 6 luni de la sesizare, comisiile juridice reunite au adoptat cu majoritate de voturi, un aviz comun de destituire din funcție a directorului general al Departamentului de control al finanțării partidelor politice și campaniilor electorale, Toma-Bogdan Costreie.

Motivul demiterii este acela că, la momentul organizării concursului pentru ocuparea funcției de Director general al Departamentului de control, dosarul de candidatură nu era complet, lipsind declarația pe proprie răspundere din care să reiasă dacă au avut calitate de membru într-un partid politic în ultimii 5 ani, conform Legea 334/2006. Având în vedere că decizia vine după o perioadă de doi ani de la numirea acestuia, ne întrebăm cum a fost validat mandatul în aceste condiții. Mai mult decât atât, conform Legii 7/2006, art. 67, destituirea poate interveni în următoarele două cazuri: abatere sau incompatibilitate. Deci nu este clar cum lipsa declarației poate constitui un motiv de destituire conform legii.

Această demitere vine la puțin timp după ce Parlamentul României a numit în funcția de președinte al Autorității Electorale Permanente o persoană a cărei activitate este strâns legată de partidul de guvernare. Aflându-ne în fața a doi ani cu patru runde de alegeri, ar fi fost necesar ca Parlamentul să numească o persoană neutră, cu un profil profesional adecvat poziției de președinte al arbitrului scenei electorale din România.

În acest context, solicităm ca Autoritatea Electorală Permanentă să nu fie transformată într-o instituție politică, fără capacitate de a organiza alegeri în mod corect și independent și continuarea activității de verificare a fondurilor din subvenții și finanțarea campaniilor electorale fără niciun fel de interferențe.

 

Semnatari
Centrul Român de Politici Europene
Centrul pentru Inovare Publică
Centrul pentru Resurse Civice
Centrul pentru Studiul Democratiei
Declic
Expert Forum
Geeks for Democracy
Frontline Club Bucharest
Forum Apulum
Funky Citizens
Maria Krause, expert electoral
Mircea Kivu, sociolog
Andrei Tiut, sociolog


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.