For ENGLISH version, please see here.
Clientelismul sau uzul la discreție al resurselor companiilor deținute de stat, fie că discutăm de energie, drumuri, infrastructură feroviară, servicii poștale sau telecomunicații, are un impact major asupra bugetelor și economiilor statelor membre europene. Relațiile clientelare sunt cel mai des întâlnite în țările aparţinând fostului spațiu comunist din Europa Centrală sau de Est, în continuare însă se manifestă destul de frecvent și în alte părți ale Europei, precum Europa de Sud.
Rezultatele acestor relații sunt dezastruoase pentru economiile naționale și îmbracă diverse forme, de la pierderile masive înregistrate, la cheltuirea iresponsabilă a subvențiilor, afectând astfel creșterea economică a statelor și depășirea deficitului structural precognizat. În același timp, în cazul intervenției statului în astfel de companii, pe o piață competitivă, acestea pot deteriora semnificativ funcționarea economiei, eliminând competiția. Un control administrativ bazat pe politici de prevenire încă lipsește în țările din Europa de Est, deși aceleași țări au dezvoltat mijloace puternice represive. Un exemplu în acest sens este chiar România care, în ultimii ani, a cunoscut un progres remarcabil la nivelul investigațiilor anticorupție bazat pe numărul ridicat de sentințe ce vizează personaje din managementul companiilor deținute de stat sau implicate în procesul de privatizare. Totuși, mecanisme de control administrative precum Curtea de Conturi nu au înregistrat rezultate similare la nivelul identificării și combaterii capturii statului și corupției în companiile deținute de stat.
Alături de partenerii noştri, vom realiza un proiect al cărui scop este de a oferi o analiza detaliată și strategică asupra fenomenului clientelismului, la nivelul unei ţinte specifice-companiile deținute de stat în patru state membre UE (trei noi state membre-România, Bulgaria și Republica Cehă și un stat membru vechi, Italia, caracterizat printr-o intervenție semnificativă a statului în economie-oferind indicatori comuni, mijloace pentru abordări comparative transnaționale, instrumente de vizualizare a datelor și recomandări de politici la nivel european si naţional.
Ce vom face?
Obiectivele specifice ale proiectului sunt urmatoarele:
- Să dezvoltăm o analiză strategică de evaluare al gradului de clientelism al statului asupra companiilor şi de demascare a corupţiei din cadrul companiilor deţinute de stat;
- Să oferim indicatori specifici şi masurabili care să evalueze nivelul influenţelor politice în companiile deţinute de stat şi nivelul fondurilor alocate, provenind din surse publice sau europene;
- Să analizăm eficienţa politicilor şi mecanismelor adiacente acestora ale fiecărui stat membru, folosite pentru combaterea capturii statului şi nivelului înalt de corupţie;
- Să identificăm cele mai bune practici şi cunoştinte de la nivelul politicilor, atât de natură preventivă cât şi represivă;
- Să redactăm recomandari de politici pentru factorii de decizie de la nivel naţional şi european.
Activităţile proiectului vor fi concretizate în baza a patru rapoarte care să evidenţieze specificul fiecărui stat participant şi, ulterior, a două rapoarte si analize comparative; diseminarea datelor, cunostinţelor şi bunelor practici putând fi ulterior multiplicate la nivel european.
Rezultatele analizei desfăşurate asupra situaţiei din fiecare stat participant vor fi transmise în cadrul a patru workshopuri locale, în timp ce abordările comparative, cuprinzând rezultatele politicilor, bunelor practici, recomandărilor de politici, vor fi disponibile pentru un public mai larg la nivelul UE pe baza instrumentelor interactive și on-line de vizualizare a datelor, infograficelor, a workshop-ului pe tema politicilor publice şi a conferintei finale de la Bruxelles la care vor participa factori de decizie si stakeholderi de la nivelul european.
Parteneri:
Centrul Roman de Politici Europene, Romania
Freedom House, Romania
Risk Monitor, Bulgaria
Amapola Progetti, Italia
Candole Partners, Republica Ceha
Proiect finanțat de Comisia Europeană, Directorate – General Home Affairs