Cursa pentru Primăria Capitalei – Popularitatea online a lui Cristian Popescu Piedone

Context – Monitorizarea popularizării online

Auto-propunerea lui Cristian Popescu Piedone drept candidat pentru Primăria Capitalei a luat multe persoane prin surprindere. Dar n-ar fi trebuit să fie aşa daca lumea ar fi analizat impactul pe care îl are acesta online. Cât de mult se traduce această vizibilitate în voturi? Sondajele îl prezintă drept principal contracandidat pentru Nicușor Dan, dar alegerile locale de pe 9 iunie ne vor da verdictul.

Totuşi cum a devenit Piedone un fenomen pe social media? În primul rând, datorită unei strategii de marketing consecvente, mai exact clipuri cu politicianul din activitățile sale zilnice, care îl prezintă drept un om din popor. Aceste videoclipuri obsesive în care el controlează şantiere, lucrări de infrastructură sau pur și simplu face inspecții reprezintă majoritatea conținutului viral care pare că este rețeta de succes a lui Piedone.

Care e subtextul mesajului transmis? Cel mai adesea, martirizarea. Mai exact, spălarea reputației publice după Dosarul Colectiv și situații precum conflictul de interese constatat de Agenția Națională de Integritate, care îi impută că și-a numit ginereleîn comisia pentru vânzarea spațiilorcomerciale. Spălarea reputației, așa cum putem vedea în raportul anterior EFOR a fost conținutul de TOP promovat de pagina oficială asociată cu primarul Piedone: o bătrână într-o situație economică vădit vulnerabilă era recunoscătoare pentru eliberarea din arest a primarului. Situația este prezentată de-a dreptul tragi-comic, până la o asociere aproape mesianică între Piedone și acțiunile sale caritabile.

Odată ce a devenit clară intenția lui de a candida la Primăria Generală, au apărut mai multe pagini de media alternativă, cu audienţă de la câteva sute de like-uri, la câteva sute de mii, care creează reclame pe Facebook promovându-l pe Piedone cu exact aceleaşi imagini și mesaje ca cele transmise de primar pe pagina sa oficială. Pentru a completa cercul coincidențelor, unele dintre aceste pagini promovează obsesiv și partidul AUR, deși legăturile dintre AUR și Piedone sunt negate de ambele părți, AUR având chiar propriul candidat la Primăria Generală, pe Mihai Enache.

Campania Borcanele Lui Piedone

Un astfel de exemplu îl reprezintă “Borcanele lui Piedone”, campanie de discreditare a actualului primar Nicușor Dan pe baza problemei Termoenergetica (fost RADET) care are o infrastructură veche, motiv pentru care multe zone din București rămân frecvent fără căldură și apă caldă. Exploatarea acestei probleme într-un atac de tip pamflet la adresa primarului actual din partea lui Piedone a născut ideea de campanie în care Piedone oferă cetățenilor borcane metaforice cu apă caldă, încercând să acrediteze un narativ a incompetenței actualului primar drept ax central al campaniei electorale. “Un borcan de la Nicușor Dan expiră pe 9 iunie” – acesta e titlul videoclipului postat pe Youtube-ul Partidului Umanist Social Liberal.

Așa cum era de așteptat, Piedone se plimbă prin piețe și discută cu persoane vârstnice, dornind să construiască o narativă lacrimogenă pe care să o exploateze. De altfel, o strategie consistentă cu întreaga sa campanie drept primar la sectorul 5, foloseste aceleași metode și pentru Primăria Capitalei.

Putem observa cum această campanie “Borcanele lui Piedone” a fost folosită de mai multe pagini satelit precum Iumor Sector 1 și Ești din Sector 1 care folosesc exact aceleași imagini și mesaje. Sumele investite sunt însă modice, în jur de 100 de ron per promovare.

Website-uri de media alternativă plătesc reclame pe Facebook care îl promovează atât pe Cristian Popescu Piedone, cât și Partidul AUR

Website-urile au fost identificate folosind instrumentul public Ad Library, mai exact căutând cuvinte cheie precum Piedone sau “Borcanele lui Piedone. Astfel putem vedea care sunt paginile care l-au promovat, ce mesaje au folosit şi care sunt adresele paginilor, în cazul în care ele există.

Modul de operare e deja unul clasic. Întâi se creează o rețetea de zeci de pagini;desigur, EFOR a identificat doar 16, dar cusiguranță există altelecare pot fi adăugate. În pasul doi această rețea de pagini începe să creeze conținut diseminat copy-paste pe toate rețelele. Cel mai probabil, există o companie de marketing sau consultanță care fie administrează acestewebsite-uri de mediaalternativă, fie le oferă conținut constant, toate având aceleași template-uri de videoclipuri, folosind aceleași imagini și aceleași surse.

Ce putem observa? Există această rețea de website-uri care distribuie conținut pozitiv despre membri partidului AUR, inițiativele lor legislative, reacții în presă, proteste, promovare directă chiar, fiind în mod vizibil o porta-voce a partidului, singurul scop al acestor rețele fiind să popularizele conținutul AUR și să îi maximizeze impactul. Rețeaua a fost folosită și pentru a promova conținut despre Cristian Popescu Piedone și campania sa electorală online de tip meme-uri ilustrate. Ce se află sub acest teren comun de acţiune, nu știm. De ce website-urile ataşate AUR îl promovează pe Piedone, dacă AUR are un candidat anunțat la Primăria Generală, Mihai Enache?

Raportul complet este disponibil aici.


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.