Raport de monitorizare

Problemele legate de suplimentarea buletinelor de vot la alegerile locale din 9 iunie

EFOR a analizat Hotărârea BEC nr. 218H/07.06.2024 prin care s-a decis tipărirea unor buletine de vot suplimentare în 54 de localități din 8 județe.

BEC a emis pe 7 iunie o decizie surprinzătoare – Hotărârea nr. 218H/07.06.2024– care stabilește că:

    • La cererea prefecților, transmisă până pe 7 iunie, la ora 23:59, AEP poate solicita tipărirea de buletine de vot suplimentare pentru ambele tipuri de scrutin în condițiile în care numărul alegătorilor rezultat din stabilirea de reședințe fără înregistrare în Registrul Electoral este ridicat.
    • În ziua alegerilor se pot redistribui buletine în cadrul aceleași circumscripții sau se pot tipări buletine de vot dacă nu sunt suficiente, pentru alegerile locale.
    • AEP are obligația de a publica situația buletinelor de vot tipărite.
  • Legat de primul punct, Autoritatea Electorală Permanentă a publicat lista localităților pentru care MAI a solicitat suplimentarea buletinelor de votare pe 8 iunie
  • Legislația, însă, permite doar tipărirea buletinelor de vot cu un surplus de 10% față de numărul de alegători înscriși în listele electorale.
  • Nu există prevederi care să acopere situațiile în care ar fi nevoie de tipărirea unui număr de buletine de vot mai mare pentru a permite votul celor care își declară reședința într-o altă localitate decât cea de domiciliu. Este încă o dovadă a lipsei de coerență a legislației electorale care nu acoperă situații care apar, de altfel frecvent, în cadrul procesului electoral.
  • În total au fost solicitate 19.766 de buletine de vot, 9.857 pentru consiliul local și 9.909 pentru primar, pentru un număr de 54 de localități, din 8 județe. Nu este clar de ce există o diferență în unele localități între cele două tipuri de buletine.
  • Cele mai multe buletine au fost tipărite în Caraș Severin și Mehedinți, județe în care EFOR a arătat că și la alegerile trecute s-a înregistrat un număr semnificativ de persoane care și-au înregistrat reședința aici. De asemenea, este interesant faptul că aceste județe sunt grupate geografic, ceea ce poate arăta acțiuni concertate de stabilire a reședințelor.
  • Cele mai multe buletine s-au tipărit în Lăpușnicu Mare (CS), Bara (TM), Brebu Nou (CS) și Bulzestii de Sus (HD). Unele dintre aceste localități se regăsesc și pe lista de circumscripții unde s-a înregistrat un număr crescut de reședințe comparativ cu alegătorii înscriși pe listele permanente în 2016 și 2020, ceea ce poate indica faptul că există o practică de a facilita înregistrarea de alegători înainte de alegeri de către candidați, partide, autorități locale etc. Acest comportament afectează integritatea procesului electoral.
  • Decizia BEC a fost luată foarte târziu, mai ales ținem cont de faptul că termenul limită pentru stabilirea reședințelor a fost 10 aprilie, adică cu două luni înainte de alegeri. Așadar situația exactă a celor care și-au înregistrat reședința în altă localitate decât cea de domiciliu era cunoscută la nivelul autorităților publice încă de la începutul lunii aprilie.
  • Curios este faptul că deși Expert Forum a solicitat date privind numărul de reședințe pentru fiecare localitate în parte încă din 17 aprilie, Directia Generală pentru Evidenţa Persoanelor nu a răspuns până în acest moment solicitărilor noastre. Informațiile nu au fost transmise, deși reprezentanții EFOR au insistat de mai multe în convorbiri telefonice cu reprezentanții DGEP ca acestea să ne fie furnizate. Această practică diferă semnificativ de experiențele anterioare. EFOR a mai solicitat astfel de date și la alegerile din 2016 și 2020 și le-a primit într-un timp relativ scurt. Posibil ca diferența de tratament să fie legată de faptul că anterior am solicitat aceste date după data alegerilor.
  • Considerăm că aceste decizii administrative reduc transparența procesului electoral per ansamblu. Publicarea de date exacte de către MAI per localitate, înaintea zilei alegerilor, este o componentă importantă a integrității procesului electoral care ar putea fi monitorizată și de observatori externi.

Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.