Am solicitat Autorității Electorale Permanente modificarea procedurilor pentru acreditarea observatorilor la europarlamentare

Legislația pentru europarlamentare este învechită, iar procedurile de acreditare a observatorilor sunt foarte birocratice și limitează activitatea organizațiilor neguvernamentale. În plus, sunt în contradicție cu legislația modernizată privind datele personale. În acest context, am solicitat conducerii Autorității Electorale Permanente susținerea unei proceduri mai flexibile- care se folosește la celelalte tipuri de alegeri -, în condițiile în care AEP ar putea face propuneri de modificare a legislației către Guvern sau Parlament. Scrisoarea integrală mai jos:

 


Stimate domnule Președinte Toni Greblă,

 

În contextul pregătirii şi actualizării procedurilor pentru desfăşurarea alegerilor europarlamentare, vă semnalăm o serie de probleme legate de procedura de acreditare a observatorilor din Legea 33/2007 şi vă solicităm adoptarea reglementărilor privind acreditarea observatorilor din capitolul IX al Legii 208/2015 în lista de propuneri care ar putea fi înaintate către Parlament sau Guvern.

Expert Forum a explicat deja o parte dintre aceste probleme în raportul Problemele grave ale legislației pentru europarlamentare, transmis și către AEP în luna decembrie. Potrivit Art. 73 din Legea 33/2007, observatorii naționali sunt acreditați la nivelul birourilor electorale de circumscripție. Aceasta presupune ca fiecare organizație care vrea să acrediteze observatori la nivel național, respectiv în străinătate, să depună cereri separate la fiecare birou electoral; acreditarea unui observator pentru mai multe judeţe (în cazul observatorilor mobili, de exemplu), presupune la rândul său depunerea aceleiaşi cereri însoţite de aceleaşi documente la mai multe birouri electorale diferite.

Această procedură birocratică şi anevoioasă creează un volum de muncă nerezonabil şi nejustificat pentru birourile electorale de circumscripție şi limitează flexibilitatea organizaţiilor acreditate în ceea ce priveşte distribuirea observatorilor în teritoriu. Aceasta înseamnă, de facto, limitarea transparenței procesului electoral și introducerea unor bariere serioase în desfășurarea activității organizațiilor care monitorizează procesul electoral.

În plus, experienţa anterioară ne arată că prevederile sunt interpretate diferit la nivelul județelor, ceea ce înseamnă că putem avea decizii diferite pe spețe similare (inclusiv pentru același observator). La alegerile anterioare, au fost cazuri în care am contestat deciziile de refuz transmise de BEJ-uri, care nu au oferit motive întemeiate pentru respingerea cererilor – în practică, a condus la prelungirea procedurilor de acreditare și un consum de resurse suplimentare, care putea fi evitat.

Un alt aspect grav legat de procedura actuală este faptul că nu ține cont de prevederile legislației privind protecția datelor personale, Legea 33/2007 fiind aprobată cu mult timp înaintea intrării în vigoare a reglementărilor europene (GDPR) și naționale în domeniu. Practic, datele din documentele de identitate ale tuturor observatorilor dintr-un județ/organizație sunt trecute pe același document de acreditare, ceea ce presupune publicarea listelor de observatori cu date personale pe site-urile BEJ-urilor, o evidentă încălcare a legislației. Această vulnerabilitate ne-a fost sesizată vehement și de observatorii acreditați la alegerile din 2019 și poate afecta interesul observatorilor de a participa la procesul electoral.

Astfel, pentru facilitarea acreditării observatorilor, asigurarea aplicării uniforme a procedurii, eliminarea unui efort nenecesar din partea BEJ-urilor şi respectarea legislaţiei privind protecţia datelor personale, considerăm că trebuie adoptată procedura de acreditare din Legea 208/2015, capitolul IX, conform căreia AEP acordă dreptul unei organizații de a acredita observatori la nivel național, care la rândul său emite legitimații.

Dincolo de aspectul procedurii de acreditare, considerăm că accesul observatorilor nu ar trebui limitat la ziua alegerilor; observatorii trebuie să poată urmări toate procedurile electorale, inclusiv ședințele tuturor birourilor electorale, activitățile de pregătire, verificarea semnăturilor de susținere, centralizarea rezultatelor de către birourilor electorale etc. În plus, observatorii trebuie să poată desemna experți pentru testele aplicațiilor electronice folosite în procesul electoral, după cum au și competitorii electorali. Reamintim că pentru alegerile parlamentare din 2020 a fost emisă Hotărârea 25/2020, care a facilitat și accesul organizațiilor neguvernamentale. Această posibilitate chiar a fost utilizată de către Expert Forum în 2020. Reiterăm și recomandarea din Raportul ODIHR pentru alegerile parlamentare din 2020: ”Pentru a spori transparența, legislația ar trebui să includă prevederi explicite cu privire la dreptul observatorilor de a avea acces la toate etapele procesului electoral.”

 

Cu respect,

Coaliția Vot Corect

 

Asociația CIVICA

Centrul pentru Studiul Democrației

Centrul pentru Resurse Civice

Expert Forum

Observatorul Electoral

Rădăuțiul Civic

 

 


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.