Am trimis Comisiei parlamentare pentru legi electorale mai multe rapoarte pe care le-am publicat la EFOR în 2014 și 2015 cu privire la reforma electorală. Acestea conțin recomandări referitoare la procesul de organizare a alegerilor și proceduri de vot, incluzând unificarea si armonizarea legislatiei, organizarea administrației electorale, instrumente de combatere a fraudei electorale, contenciosul electoral, soluții pentru votul în străinătate și altele.
Recomandările noastre poate fi citite aici:
- Raportul anual EFOR 2014: Codul electoral, un proiect al nimănui
- Codul Electoral nu mai poate aștepta
- Procesele electorale în România, între improvizaţie şi bune practici
- Hârtie vs on-line: este votul electronic o soluție pentru România?
Vezi aici și recomandările punctuale referitoare la modificarea Legii 67/2004.
Liniile strategice prioritare pe care le propunem sunt:
1) Codul Electoral unitar (o singură lege): unificarea legislației electorale, adică partea de proceduri de vot și sistem electoral într-un act unitar și nu modificarea legislației pe fiecare lege în parte
2) Introducerea sistemului informatic pentru verificarea CNPurilor în timp real în toate secțiile de votare. În paralel, la capitolul prevenirea fraudei electorale trebuie să se introducă instrumente care să descurajeze folosirea listelor suplimentare în mod abuziv
3) Creșterea rolului observatorului în monitorizarea alegerilor
mai multe drepturi acordate observatorilor, reeducerea limitărilor din lege și barierelor administrative pentru acreditări
acreditare centralizată și natională și transparentizată printr-un registru al observatorilor, gestionat de către AEP
acces la documentele birourilor electorale
extinderea categoriilor de persoane fizice sau juridice care se pot acredita (inclusiv partide, candidati independenti si cetateni)
4) Votul în străinatate:
votul în persoană trebuie să rămână prioritatea nr 1, deci trebuie stimulată organizarea de sectii de votare în cât mai multe localitati, inclusiv la cererea alegătorilor
votul anticipat în secții de votare, prin extinderea votului la 2 zile în străinătate considerăm că atât votul prin poștă, cât si cel electronic prezintă dezavantaje și riscuri specifice, însă momentan cel prin corespondenta este prima opțiune pentru EFOR; trebuie organizate dezbateri publice care să reflecte implicațiile fiecărui tip de metodă
deciziile legate de votul în străinătate nu trebuie să restrângă dreptul constituțional de a vota prin impunerea de limitări administrative (ca de exemplu, înregistrarea activă obligatorie)
5) Transparența procesului electoral:
ședințele birourilor electorale trebuie să fie publice
publicarea on-line a tuturor deciziilor emise de BEC și birourile electorale județene, respectiv municipale sau de sector
6) Contencios electoral funcțional și transparent
clarificarea termenelor și rolurilor instanțelor și administratiei electorale în procesarea sesizărilor celor interesați, inclusiv prin introducerea de termene de urgență în soluționarea sesizărilor
introducerea unor registre electronice de sesizări care să permită monitorizarea deciziilor birourilor electorale și soluțiile date de acestea chiar și după finalizarea alegerilor și încetarea activității birourilor
7) Profesionalizarea corpului electoral
crearea unor functionari electorali pregătiți în permanență de AEP, inclusiv prin platforme on-line
excluderea din corpul electoral a membrilor birourilor electorale care comit nereguli grave sau infracțiuni
monitorizarea secțiilor cu probleme și vulnerabilități semnificative
8) Acordarea de atribuții suplimentare Autorității Electorale Permanente
organizarea votului in străinătate
atribuții extinse în materie de audit asupra finantarii partidelor politice
9) Finanțarea partidelor politice:
creșterea transparenței și gradului de detaliere cu privire la raportările competitorilor electorali și raportarea publică a tuturor fondurilor primite, înaintea zilei alegerilor
creșterea cuantumului sancțiunilor pentru încălcarea legislației
efectuarea tuturor donațiilor peste un anumit prag prin sistemul bancar
măsuri pentru cresterea vizibilitatii asupra proprietarului si numarului materialelor de campanie produse
În ceea ce priveste Legea partidelor politice, EFOR a transmis propunerile prin intermediul campaniei Politică fara Bariere
Vezi și