La sfârșitul anului trecut și în prima parte a lui 2019 am avut sau avem alegeri cruciale în Republica Moldova, Estonia, Ucraina, Georgia sau Macedonia, iar apoi în luna mai scrutinul general pentru Parlamentul European, ca să enumerăm doar cele mai vizibile evenimente electorale în regiunea noastră. Toate aceste voturi sunt afectate de cele două simptome ale proastei guvernări promovate dinspre est: (a) clientelismul ca model politic de succes, promovat tot mai dezinvolt ca alternativă la statul de drept liberal; şi (b) dezinformarea sistematică (fake news) prin media noi sau tradiţionale. A se sprijină pe B, iar B se pune în slujba A, consolidând împreună proasta guvernare.
Raportul de faţă punctează rezultatele unei serii de proiecte ale organizaţiei şi partenerilor săi pe ambele componente: măsurarea clientelismului şi combaterea dezinformării strategice. Clientelismul se poate alimenta atât direct din banii publici, cum am documentat în ultimii ani pe cazul transferurilor financiare pentru investiţii de la guvernele locale către autorităţi locale; sau poate afecta sectoare strategice, prin scheme mai subtile, cum se întâmplă de pildă în energie.
Secțiunea despre clientelism a fost publicată în cadrul proiectului Combating Clientelism in Local Investments and Financial Transfers (CC-LIFT) finanțat de Open Society Foundations. Opiniile exprimate în scris sau în publicațiile electronice nu reprezintă în mod necesar poziția finanțatorului.
Capitolul despre energie e publicat cu sprijinul National Endownment for Democracy. Opiniile prezentate în acest raport aparţin autorilor.
Fenomenul fake news în România şi Moldova a fost explorat în cadrul proiectului Screening and Counteracting Alternative Realities in Media (SCAR-Med) susţinut de Black Sea Trust for Regional Cooperation.