en_US English

Raport de politici publice

Raportul de monitorizare a alegerilor europarlamentare și a referendumului din 26 mai 2019 – FiecareVot

Coaliția FiecareVot a observat alegerile pentru Parlamentul European și referendumul din 26 mai cu peste 1200 de observatori, atât în țară, cât și în secții din străinătate. Raportul de monitorizare acoperă informații obținute din 627 de secții la procedura de deschidere, 2547 secții de votare pe parcursul zilei votării și 577 de secții la închiderea secţiilor şi numărarea voturilor.

Pe parcursul zilelor de sâmbătă și duminică, la call center 0800 080 200 asigurat de Expert Forum și Funky Citizens au fost înregistrate 1512 apeluri de la observatori şi alegători. Platforma www.votcorect.ro, cu explicații privind procedurile de vot și răspunsuri la întrebări frecvente, a înregistrat 246.000 de vizite în cele 90 de zile premergătoare scrutinului, iar în ziua votului peste 113.000 de vizitatori unici. Pe toată durata perioadei electorale au fost înregistrate pe pagina www.votcorect.ro 1243 sesizări. Informațiile transmise de observatori au fost centralizate cu ajutorul aplicației Monitorizare Vot, dezvoltată de Code for Romania.

Alegerile și referendumul s-au desfășurat într-un mediu competitiv și cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor. Multe dintre problemele identificate în timpul misiunii de observare a alegerilor au fost cauzate de modificările legislative pentru organizarea alegerilor și referendumului survenite cu un timp scurt înainte de ziua alegerilor. Considerăm că erorile şi inadvertenţele apărute pe parcursul zilei alegerilor, precum și la consemnarea şi centralizarea rezultatelor indică mai degrabă slaba instruire şi neatenţia celor implicaţi în procesul electoral decât tentative de fraudare a alegerilor. Cu toate acestea, existenţa lor creează premisele creşterii neîncrederii publicului în corectitudinea alegerilor.

Un factor care are potențialul de a fi influenţat rezultatul alegerilor este procedura limitativă referitoare la închiderea secției de votare, care a blocat efectiv accesul la vot al unui număr mare de alegători – cea mai mare parte din străinătate –  care se aflau în aşteptare la ora 21:00. Considerăm că astfel de bariere de ordin legislativ și practic pot afecta competitivitatea și corectitudinea proceselor electorale.

 

Principalele concluzii și nereguli legate de ziua votului

Deschiderea secției

  • Procedura de deschidere a secției de votare a fost evaluată ca bună sau foarte bună în 95% din secţiile de votare observate.
  • Cele mai multe nereguli semnalate sunt legate de necunoașterea reglementărilor legale sau nerespectarea procedurilor de deschidere a secției (spre exemplu notarea numărului de alegători și a numărului de ștampile în procesul verbal).

Ziua scrutinului

Procesul a fost transparent în cele mai multe dintre secții, iar secretul votului a fost respectat în majoritatea secțiilor observate. Observatorii au putut monitoriza procesul electoral în aproape toate secțiile. La o secție din Ghimpați, județul Giurgiu, un observator acreditat a fost agresat, faptă pentru care a fost sesizată Poliția.

Principalele probleme în țară:

  • Organizarea deficitară a secțiilor și lipsa materialelor electorale
  • Materiale electorale necorespunzătoare (sigilii realizate din bandă transparentă, urne și cabine de vot construite din materiale improprii)
  • Lipsa pregătirii suficiente a membrilor birourilor electorale, potențată de cadrul legal stufos și care s-a schimbat pe parcursul perioadei electorale
  • Neaplicarea corespunzătoare a prevederilor privind informarea alegătorilor de către operatorul de tabletă, inclusiv prin tentative de a determina alegătorii să nu voteze la referendum
  • Presiuni ale autorităților locale împotriva votului la referendum
  • Neclarități privind procedurile de vot. Un astfel de exemplu este votul cu pașapoarte CRDS în țară – unii președinți nu au permis, pe când alții au lăsat alegătorii cu acest tip de document să voteze
  • Aglomerație în secțiile de votare, atât în țară, cât mai ales în străinătate
  • Disfuncționalități izolate ale SIMPV, precum opriri ale tabletelor sau probleme de scanare. În unele cazuri cetățeni cu documente de identitate  emise în județul Brașov erau identificați ca fiind cetățeni cu domiciliul în afara țării. Acestea nu au periclitat per ansamblu organizarea alegerilor sau referendumului, chiar dacă în anumite secții au încetinit procesul de votare.
  • Accesibilitatea redusă pentru persoanele cu dizabilități. Autoritatea Electorală Permanentă a introdus prin OUG 29/2019 o prevedere conform căreia primarii sunt obligați să asigure accesibilitatea în secțiile de votare. Cu toate acestea, conform datelor obținute de la observatori, 34% din secțiile de votare observate nu erau accesibile.

Votul în străinătate

  • Un număr semnificativ de persoane care au așteptat să voteze (inclusiv la orele 21) în secții din Marea Britanie, Irlanda, Italia, Germania, Franța etc.
  • Lipsa cadrului legal privind prelungirea procesului de votare
  • Lipsa unor prevederi flexibile privind spațiul secției de votare. BEC a interpretat spațiul secției strict în sensul legii, fără a permite președinților secțiilor de votare să îl extindă pentru a facilita votul unui număr cât mai mare de persoane
  • Lipsa materialelor electorale – urne, ștampile

Cele mai multe buletine de vot s-au solicitat la secțiile din Bruxelles 1 și 2, unde au fost cerute câte 10.000 de buletine și s-au primit 9975, respectiv 6 ștampile. Mai multe secții din Marea Britanie au cerut câte 8000 de buletine de vot (Londra 1 și 2, Londra Brent, Stratford, Harrow, Battersea, Barking, Slough), respectiv 7 ștampile. În Germania, pentru toate cele 25 de secții s-au cerut câte 4000 de buletine de vot, respectiv 6 ștampile. În Italia, buletinele cerute s-au plasat între 3000 și 4500, iar ștampilele între 4 și 6. Cele mai multe buletine, 4500, s-au cerut pentru secțiile din Roma și Ladispoli. În Spania, secțiile din Sevilla, Lepe, Palos de la Frontera, Malaga și Almendralejo au primit câte 5000 de buletine și 6 ștampile. În cele 3 secții din Madrid s-au primit câte 4000 de buletine de vot și 6 ștampile. Având în vedere că pentru secțiile din România, care pot avea în medie până la 2000 de alegători s-a recomandat un număr de 5 ștampile, este evident că nu se poate vota cu același număr de ștampile la 4-5000 de alegători. Așadar, numărul de buletine și ștampile/cabine este disproporționat.

Puteți consulta lista completă cu solicitările ambasadelor și materialele aprobate pentru fiecare secție de votare de către MAE aici

  • Lipsa membrilor birourilor electorale și lipsa de responsabilitate a competitorilor în a desemna reprezentați în birourile electorale. MAE a confirmat ca răspuns la o solicitare EFOR că nu deține informații cu privire la sancționarea membrilor birourilor electorale pentru neprezentarea nejustificată la secția de votare.
  • Lipsa dotărilor secțiilor de votare (inclusiv acces pentru persoane cu dizabilități) și a serviciilor pentru alegătorii care așteptau la coadă

Închiderea secțiilor

  • Procentul secţiilor evaluate pozitiv de observatorii care au asistat la numărarea voturilor este de doar 85%
  • La ora 21, în 19% dintre secțiile observate mai erau alegători care așteptau să voteze
  • Cea mai frecventă problemă semnalată a fost dificultatea completării proceselor verbale în aproape o treime din cazuri (doar 63% dintre preşedinţii secţiilor observate au consemnat rezultatele fără probleme).
  • Datele ne arată că procedurile au fost înțelese și aplicate mai deficitar față de perioada de votare.
  • Oprirea tabletei SIMPV la ora 21:30 nu a permis în anumite cazuri tuturor persoanelor aflate în secție să voteze. Considerăm că nefuncţionarea unui sistem electronic nu trebuie să încalce dreptul de vot al alegătorilor.

 

Datele din secțiile de votare au fost obținute prin intermediul aplicației Monitorizare Vot, dezvoltată de Code for Romania.

Concluzii legate de procesul electoral și recomandări

Legislația electorală

  • Leguitorul ar trebui să ia măsuri pentru modificarea legislației electorale la momentul oportun, pentru a evita modificările realizate cu puțin timp înaintea alegerilor, care pot compromite buna desfășurare a proceselor electorale.
  • Elaborarea unui Cod Electoral consolidat, care să creeze un cadrul legislativ uniform.

Administrația electorală

  • Legea ar trebui să prevadă că şedinţele birourilor electorale la orice nivel sunt publice.
  • Procedura de formare a birourilor electorale ar trebui să asigure posibilitatea candidaților independenți de a desemna reprezentanți.
  • Legislația trebuie modificată pentru a permite formarea birourilor electorale din străinătate din mai mulți membri, la care se adaugă cel puțin doi suplinitori pentru fiecare membru.
  • Consolidarea capacității profesionale a membrilor Corpului Experților Electorali, prin formare continuă și evaluare constantă. Autoritățile electorale pot folosi feedback din partea membrilor birourilor electorale pentru îmbunătățirea procesului de formare.

Înregistrarea candidaților

  • Pentru a încuraja participarea politică, numărul semnăturilor de susţinere prevăzut de lege ar trebui redus atât pentru listele de candidaţi, cât şi pentru candidaturile independente. Acest număr nu ar trebui să depăşească în niciun caz 1% din numărul total al alegătorilor înscrişi în liste.
  • Legea ar trebui modificată astfel încât să permită oricărui alegător să semneze pentru susţinerea mai multor candidaturi.
  • Este necesară introducerea unui mecanism eficient şi transparent de verificare a semnăturilor de susţinere, în conformitate cu Codul de bune practici în materie electorală al Comisiei de la Veneţia.
  • Autorităţile ar trebui să facă eforturi pentru actualizarea permanentă a Registrului Partidelor Politice, iar mecanismul înscrierii alianţelor şi listelor de candidaţi ar trebui să respecte dreptul partidelor de a-şi alege reprezentanţii.

Campania electorală

  • Legislaţia trebuie să includă reglementări clare, rezonabile şi uniforme privind activităţile desfăşurate de partide în scopul promovării mesajului electoral, indiferent dacă acestea se desfăşoară în perioada campaniei electorale sau în afara ei.

Finanțarea partidelor și campaniei electorale

  • Consolidarea platformei www.finantarepartide.ro prin publicarea în format deschis a datelor disponibile conform art 46 și 54 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale[1].
  • Stabilirea unor limitări la un procent de maximum 30% pentru sumele din subvenții care pot fi folosite pentru campania electorală pentru alegerile pentru Parlamentul European.

Observarea procesului electoral

  • Procedura de acreditare trebuie amendată astfel încât aceasta să fie valabilă pentru toate secțiile de votare, fără limitări teritoriale.
  • Punerea în acord cu privire la procedura de acreditare prevăzută în Legea 208/2015.
  • Reformularea prevederilor privind observarea alegerilor astfel încât să permită monitorizarea de către persoanele acreditate a întregului proces electoral.

Educația alegătorilor

  • Pentru a asigura informarea corectă și timpurie a alegătorilor, recomandăm elaborarea unor materiale de educație electorală în timp util și diseminarea acestora pe scară largă.
  • Pentru corecta informare a alegătorilor în ziua alegerilor, trebuie afișate materiale informative (afișe) în fiecare secție de votare, care să cuprindă cel puțin orele de votare și principalele reglementări privind votul.

Ziua scrutinului

  • Legislația trebuie să specifice o procedură detaliată şi uniformă pentru sigilarea urnelor de vot, precum și standarde pentru confecționarea și aplicarea sigiliilor.
  • Procedurile privind administrarea SIMPV trebuie clarificate și detaliate.
  • Perioada pentru depunerea cererilor pentru urna specială trebuie să fie extinsă, cel puțin și pentru ziua votului.
  • Președinții birourilor electorale, cu acordul unui birou electoral superior, trebuie să poată prelungi procesul de votate în situații excepționale.
  • Punerea în acord a reglementărilor privind formularele pentru procesele verbale, pentru a evita diferențe terminologice sau de structură a cheilor de control.

Votul în străinătate

  • Pentru a asigura tuturor alegătorilor posibilitatea de a vota, leguitorul ar trebui să extindă votul prin corespondență  la toate tipurile de alegeri.
  • Implementarea votului în avans  în secții din străinătate și România, pentru o perioadă de cel puțin trei zile înaintea datei alegerilor.
  • Suplimentarea numărului membrilor birourilor electorale, astfel încât biroului secției de votare să poată avea maximum 15 membri, iar fiecare membru să poată avea până la doi supleanți.
  • Formarea în străinătate a unei structuri similare Corpului Experților Electorali, care să sprijine pregătirea membrilor birourilor electorale, care nu beneficiază de aceleași condiții ca în țară.
  • Mărirea numărului de secții în sediile ambasadelor sau consultatelor, acolo unde spațiul permite, astfel încât  să fie valorificate cât mai multe încăperi.
  • Mărirea numărului de tablete, la 2 sau 3 în secțiile unde este nevoie  și preluarea prevederilor din Legea 370/2004, conform cărora un membru al biroului electoral poate prelua atribuțiile operatorului, prin decizie a președintelui
  • Transmiterea unui număr de ștampile suplimentare, minim două, care pot fi folosite în caz de nevoie. Dacă utilizarea acestora nu este necesară, pot rămâne sigilate până la finalul zilei
  • Simplificarea formatului listelor electorale suplimentare, prin reducerea câmpurilor.
  • Preînregistrare opțională, care să permită alegătorilor să opteze pentru un anumit stat. Această măsură ar putea ajuta la dimensionarea mai eficientă a secțiilor de votare

Participarea persoanelor cu dizabilități

  • Alegătorii cu dizabilități care se prezintă la secția de votare trebuie să aibă posibilitatea de a vota, prin excepție, la o altă secție de votare, dacă secția la care sunt arondați nu este accesibilă.
  • Introducerea unor cabine speciale pentru persoane cu dizabilități.
  • Autoritățile electorale trebuie să întreprindă toată măsurile necesare pentru a se asigura de faptul că persoanele cu dizabilități auditive sau vizuale primesc informațiile necesare privind procedurile de vot și pot vota fără bariere.

 

Evenimentul de lansare a raportului 

Coaliția FiecareVot


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.