PSD și PNL își bat joc din nou de regulile democrației

Semnatarii consideră că programarea alegerilor parlamentare și prezidențiale în trei duminici consecutive este de natură să creeze confuzie în rândul electoratului, să îngreuneze organizarea procesului electoral și să reducă transparența și coerența acestuia, în mod nejustificat. Ne arătăm îngrijorarea cu privire la modul în care partidele politice schimbă datele alegerilor constant și nu țin cont de interesul public atunci când iau astfel de decizii. Cu toate că speram că decidenții politici au înțeles să nu repete greșeala comasării alegerilor, suntem convinși că varianta organizării acestora la date atât de apropiate va genera probleme legate de suprapunerea campaniilor electorale și dificultăți logistice care au afectat și organizarea alegerilor din 9 iunie. Acest aranjament nu va face decât să creeze o confuzie generalizată pentru toți participanții la procesul electoral.

  • Suprapunerea alegerilor va necesita din nou cel mai probabil modificarea legislației electorale. Emiterea unei OUG din scurt și cu consultări limitate nu este de dorit și riscă să încalce din nou principiile constituționale și standardele internaționale la care România a aderat.
  • Anticipăm că organizarea a două tipuri de alegeri intercalate cu reguli și proceduri diferite va crea confuzie în rândul electoratului.
  • Suprapunerea campaniilor electorale va afecta posibilitatea alegătorilor de a face o alegere informată, iar subiectele de interes public din programele partidelor, respectiv candidaților vor fi mai greu de urmărit.
  • Anunţarea candidaţilor care vor participa la cel de-al doilea tur al alegerilor prezidenţiale cu o săptămână înaintea alegerilor parlamentare va polariza campania pentru parlamentare, favorizând partidele care vor avea candidați în turul al doilea.
  • Unele partide vor fi în situaţia de a se alia pentru turul al doilea al alegerilor prezidenţiale cu aceleaşi partide cu care se află în competiţie la parlamentare.
  • Organizarea alegerilor parlamentare pe data de 1 decembrie va da unora dintre candidați prilejul de a folosi festivitățile de Ziua Națională pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a influența electoratul. Alegerea Zilei Naționale pentru a organiza alegeri este cel puțin nepotrivită – este greu de crezut că nu se vor mai organiza evenimente în cadrul cărora să se promoveze liderii politici și nu se vor distribui bunuri care sunt interzise conform legislației privind finanțarea campaniilor electorale.
  • Finanţarea campaniilor electorale și raportarea cheltuielilor de campanie aproape concomitent din conturi separate vor pune presiune atât pe competitorii electorali cât şi pe AEP și are potenţialul de a reduce transparenţa semnificativ.
  • Organizarea votului prin corespondenţă concomitent dar separat pentru fiecare dintre cele două tipuri de alegeri va fi foarte greu de gestionat atât pentru administrația electorală cât şi pentru Poșta Română, în condiţiile în care organizarea votului prin corespondenţă este în general dificilă și pentru un singur scrutin. În plus, ar putea fi foarte confuzant pentru alegători.
  • Dacă se vor organiza ambele scrutine cu aceleași birouri electorale, membrii birourilor acestora vor fi supuși unui efort nefiresc, în trei duminici succesive, ceea ce va duce la multiplicare erorilor produse la acest nivel. Dacă alegerile se vor organiza cu birouri electorale compuse din membri diferiți, este greu de crezut că nu vor exista dificultăți legate de identificarea unui număr suficient de persoane. Nu este mai puțin problematică pregătirea acestora.
  • Cu toate că numărarea voturilor și centralizarea rezultatelor nu vor fi la fel de complexe ca la alegerile din 9 iunie pentru birourile electorale ale secțiilor de votare, totuși pentru birourile de nivel mediu va fi foarte dificil să centralizeze rezultatele unui scrutin concomitent cu organizarea scrutinului următor, programat în mai puţin de o săptămână.
  • Interesul alegătorilor nu va putea fi menţinut constant trei weekenduri consecutive, ceea ce va duce la scăderea prezenţei la vot, cel mai probabil în detrimentul alegerilor parlamentare.

În acest sens solicităm:

  • Orice modificări legislative trebuie realizate în timp util, în conformitate cu principiile constituționale și standardele internaționale, respectiv conform principiilor transparenței decizionale.
  • AEP trebuie să înceapă cât mai curând o amplă campanie de informare a alegătorilor cu privire la regulile de organizare a alegerilor, în special cu privire la locul unde vor putea vota.
  • Recomandăm AEP să ia măsuri urgente pentru consolidarea Corpului experților electorali, prin recrutarea și instruirea de noi membri, pentru a asigura suficient personal pentru cele trei weekenduri consecutive și pentru a evita numeroasele înlocuiri succesive la nivel de birouri electorale ale secțiilor de votare care au afectat alegerile din 9 iunie. 

 

Organizatii semnatare

 

Coaliția Vot Corect – Expert Forum, Centrul pentru Resurse Civice, Asociația Civica, Centrul pentru Studiul Democrației, Rădăuțiul Civic, Observatorul Electoral și Code for Romania

CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică

ActiveWatch

APADOR CH

Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile

Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis 

Mircea Kivu, sociolog

Sanda Foamete, activist civic, observator la vot, voluntar Coaliția Cod Electoral Acum


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.