Comentarii OUG privind programul Saligny

Programul Saligny este de facto PNDL 3

 

 

 

MDLPA a pus în dezbatere publică proiectul de OUG pentru aprobarea Programului Național de Investiţii ”Anghel Saligny”, însoțit de nota de fundamentare. Documentul a fost pus în dezbatere publică pe data de 11 august 2021, iar termenul de consultare este de 10 zile, conform Legii 52/2003. Deși la nivel public există tendința de a îndepărta programul de denumirea de PNDL, din motive care țin de dinamica campaniei electorale din Partidul Național Liberal și de tarele legate de primele 2 etape ale PNDL, analiza proiectului ne arată că proiectul este o copie aproape perfectă a OUG 28/2013, care a reglementat PNDL. Există diferențe, însă logica și modul de elaborare a OUG este în mare aceeași.

Analiza OUG  și asemănările cu PNDL pot fi citite în PB 125.

Menționăm că raportul a fost trimis și către MDLPA în cadrul procedurii de consultare publică inițiată de instituție.

Până în acest moment, programul Anghel Saligny reia multe dintre mecanismele de implementare ale PNDL și prelungește unele dintre tarele identificate în rapoartele Curții de Conturi și cele independente, pornind de la modul de elaborare și ajungând la punerea în practică. Având în vedere că multe dintre problemele menționate anterior sunt încă prezente la nivel instituțional și legislativ, considerăm că propunerea actuală de program poate continua practicile netransparente și ineficiente din perspectiva finanțelor publice și dezvoltării comunităților în care se investește. Modul de elaborare a programului repetă pașii urmați de guvernele social democrate, care au fost criticate pentru implementarea primelor etape ale PNDL. Elaborarea unui nou program fără a rezolva probleme instituționale și fără a analiza riscurile apărute în programele trecute este hazardată. Deși implementarea unor programe de dezvoltare locală este esențială, acest fapt nu justifică graba și problemele pe care le aduce propunerea actuală. Solicităm, așadar, oprirea acestui proiect de OUG și dezbaterea la nivel public a aspectelor menționate în acest document.

Principalele concluzii:

  • Procesul de elaborare a actului normativ nu respectă Constituția;
  • Argumentarea necesității, urgenței și impactului programului nu este suficient de solidă.
  • Conform notei de fundamentare, nu există impact asupra bugetului și nici impact socioeconomic, pe când este evident că ar trebui să existe un impact în acest domenii. În cea de-a doua formă a notei de fundamentare a fost inclus un impact bugetar negativ de 26 de miliarde în perioada 2022-2025.
  • Ordonanța de urgență este prea generală. Deși definește limitele generale, nu include elemente esențiale precum obiectivele programului, indicatorii de program, criterii de evaluare a programului, criteriile de alocare a fondurilor și multe alte elemente fundamentale care ar urma să fie definite prin normele de implementare.
  • Limitele programului nu sunt clar definite. OUG nu definește limitele superioare sau inferioare pentru finanțarea unui proiect sau pentru tipurile de cheltuieli dintr-un proiect și nici obligativitatea unei cofinanțări, după cum nici OUG 28 nu specifica aceste condiții.
  • Multe din constatările Curții de Conturi par a rămâne valabile și în ceea ce privește capacitatea ministerului de a implementa în condiții optime programul.
  • Nu există niciun fel de audit de performanță pentru etapele anterioare ale programului, deci nu știm dacă acestea au fost un succes sau nu
  • Elemente cheie privind monitorizarea achizițiilor publice și a riscurilor de integritate sau fraudă cu privire la punerea în aplicare a programului rămân netratate în propunerea legislativă. Sancțiunile rămân, de asemenea, limitate. OUG nu tratează în niciun fel transparența programului și introducerea unor mecanisme care să reducă din riscuri. În forma finală a OUG se stabilește dezvoltarea unei platforme pentru gestionarea proiectelor și publicarea unor date legate de implementarea programului.

Recomandări pentru a asigura transparența, integritatea și eficiența programului:

  1. Bugetarea realistă, asigurarea surselor de finanțare pentru proiectele PNDL și evitarea suplimentării constante a bugetului prin Fondul de Rezervă sau alte mijloace de urgență sau avarie
  2. Creșterea capacității financiare, umane și tehnice a MLPDA (și a altor instituții care au atribuții) de a monitoriza și controla implementarea proiectelor, respectiv realizarea achizițiilor publice
  3. Creșterea eficienței de raportare a indicatorilor de progres și a altor informații esențiale prin dezvoltarea unei platforme online care să colecteze toate datele de la beneficiari și să permită publicarea lor pentru publicul larg în timp util, constant.
  4. Modificarea legislației pentru a consolida obligația de raportare în timp util și prin mijloacele electronice, respectiv creșterea sancțiunilor pentru nerespectarea reglementărilor
  5. Publicarea listelor de proiecte depuse
  6. Publicarea listelor de proiecte aprobate cu numerotare unică (pentru a permite urmărirea) și cu punctajele obținute la evaluare
  7. Creșterea capacității autorităților locale care implementează proiecte din aceste fonduri, pentru a evita neregulile și posibilele tentative de fraudă
  8. Realizarea unor analize comprehensive asupra achizițiilor publice și modificarea legislației pentru a permite centralizarea și publicarea acestor date de către MLPDA
  9. Realizarea și publicarea unei analize care să reflecte cauzele pentru care unele proiecte sunt realizate cu întârzieri semnificative
  10. Renunțarea la proiecte vechi, la care nu s-a început implementarea de mai mulți ani sau la care implementarea este în faze incipiente
  11. Reglementarea unor standarde de cost minimale care să reducă riscul de creștere artificială a prețurilor
  12. Publicarea unei evaluări referitoare la implementarea PNDL 1 și 2 în vederea elaborării PNDL 3
  13. Continuarea implementării angajamentelor din cadrul Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă
  14. Elaborarea unei etape viitoare a PNDL în mod transparent, prin consultări publice

 

Puteti semna petitia pentru a stopa PNDL in forma actuala aici 

 

 

 

Proiect derulat de Asociația Expert Forum cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org

 

 

O serie de concluzii prezentate în cadrul analizei au fost incluse în rapoarte publicate în cadrul unui proiect implementat cu sprijinul Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs (INL) în parteneriat cu CEELI Institute (Central and Eastern European Law Initiative) și International Foundation for Electoral Systems (IFES)

Sursa foto rawpixel.com – www.freepik.com


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.