Raport de analiză

Utilizarea listelor suplimentare la alegerile locale din 9 iunie

EFOR a analizat votul pe liste suplimentare la alegerile locale din 9 iunie.

Votul pe liste suplimentare la alegerile locale reprezintă o excepție, întrucât alegătorii votează unde sunt arondați cu domiciliul sau reședința conform Registrului Electoral. Excepțiile pentru care alegatorii sunt înscriși în listele suplimentare pot fi:

  • Alegătorul și-a stabilit reședința în localitatea respectivă înainte de 11 aprilie și nu s-a înscris în Registrul Electoral
  • Alegătorul omis de pe listele permanente sau care și-a schimbat domiciliul cu puțin timp înaintea alegerilor și nu se regăsește pe listele permanente
  • Membri ai biroului electoral care votează în secția respectivă de votare și au domiciliul sau reședința în aceeași circumscripție

Pentru cele două tururi ale alegerilor din 2016 votul pe listele suplimentare a reprezentat conform proceselor verbale 2% (178 mii din 8,8 mil alegători), iar în 2020 a crescut la 2,8% (242 mii din 8,4 mil alegători). Pentru alegerile din 2024 ne-am uitat la datele din SIMPV, iar procentul este de 2,3 (207 mii din 9 milioane alegători), într-o ușoară scădere față de 2020. Nu putem concluziona clar dacă această diferență este cauzată și de limita de 10 aprilie stabilită pentru înregistrarea adreselor de reședință.

IMPORTANT: pentru analiza de față s-au folosit datele din fișierul de prezență SIMPV, exportate de pe pagina web prezenta.roaep.ro. În unele cazuri datele nu corespund cu cele din procesele verbale, însă proporțiile se păstrează.

Nu am reușit să realizăm o analiză pornind de la numărul de reședințe stabilite înaintea alegerilor – cum am făcut în 2020 și 2016 – întrucât Directia Generală pentru Evidenţa Persoanelor nu ne-a furnizat datele solicitate fix acum 2 luni. Posibil ca diferența față de anii 2016 și 2020, când am primit aceste date, să fie legată de faptul că anterior am solicitat aceste date după ziua alegerilor.

Datele pentru 2024 arată că procentual cel mai mult s-a votat pe liste suplimentare în Mehedinți (8,2%), Giurgiu (4,7%), Caraș Severin (5,35%), Sălaj și Teleorman (4%). Majoritatea județelor unde s-a remarcat un procent crescut se regăsesc în zona de sud vest. Si în 2020 situația este similară.

 

Se observă că cea mai mare scădere în 2024 față de 2020 este în județele Covasna, Brașov, Harghita, Sibiu și Botoșani, pe când în județele fruntașe se păstrează direcția. Niciun județ nu a depășit procentul din 2020.

Reamintim că printr-o hotărâre luată de BEC pe 7 iunie și în urma solicitărilor MAI, au fost tipărite 19.766 de buletine de vot, 9.857 pentru consiliul local și 9.909 pentru primar, pentru un număr de 54 de localități, din 8 județe – majoritatea din ele se regăsesc în județele menționate mai sus. EFOR a notat la acel moment că ”Decizia BEC a fost luată foarte târziu, mai ales ținem cont de faptul că termenul limită pentru stabilirea reședințelor a fost 10 aprilie, adică cu două luni înainte de alegeri. Așadar situația exactă a celor care și-au înregistrat reședința în altă localitate decât cea de domiciliu era cunoscută la nivelul autorităților publice încă de la începutul lunii aprilie.”

Lista de secții de votare unde procentul de voturi pe liste suplimentare din totalul alegătorilor este de peste 25% este cea de mai jos, care include 24 de localități. Cele mai multe se regăsesc în județul Mehedinți. Se observă că în unele județe procentul a scăzut față de 2020, pe când în altele este mai mare. Este posibil ca unele localități unde se votează intensiv pe liste suplimentare să aibă numeroase case de vacanță și atunci alegătorii să își înregistreze reședința în aceste localități – însă acestea sunt mai degrabă excepții și nu toate localitățile cu procente mari de voturi pe listele suplimentare se află în această situație. Cert este că în unele cazuri poate fi vorba de reședinte stabilite pentru a ajuta politic un partid sau un candidat în funcție – dacă la o localitate mare nu contează foarte multe câte zeci sau chiar sute de reședințe în plus, la una care are 2-300 de alegători poate conta. Considerăm că un aflux mare de persoane care se înregistrează să voteze nu se poate face fără cunoștința autorităților locale și a responsabililor pentru înregistrarea acestor date.

În cazurile unde existau peste 5 voturi pe LS în 2020, în 2024 în 140 de localități există o creștere procentuală de peste 200% față de acest număr.

 


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.