[RAPORT & DEZBATERE] Cui servesc companiile publice: cetățenilor sau partidelor?

Companiile şi regiile publice sunt instrumente utile partidelor în obţinerea de influenţă şi clientelă politică, iar uneori chiar pentru sifonare de resurse utile în campanii electorale sau viaţa de partid în general. Presa publică nu face excepție. Modificările legislative din ultimii ani arată cum partidele de la putere au încercat mereu să își subjuge presa și să impună reguli clientelare, cum ar fi numirea sau demiterea conducerilor instituțiilor publice din audiovizual. Agerpres pare azi a fi următoarea instituție remodelată și dusă în zona acestei instabilități.

În 2016, an electoral, o inițiativă populistă a eliminat taxa publică prin care se finanțau într-o măsură importantă radioul și televiziunea, transferând sarcina asupra bugetului, crescând deci riscul de clientelism și subordonare politică. În același timp, presiunile asupra conducerii și jurnaliștilor rămân o realitate îngrijorătoare; protecția avertizorilor de integritate în fața abuzurilor rămâne mai degrabă un ideal. Cum se poate remedia situația și care sunt soluțiile pentru a redefini misiunea presa publice în societatea de azi?

Pentru a pune discuţia în contextul ei corect, mai larg, vom porni de la guvernanţa companiilor de stat, începând cu modificarea legislației şi până la capturarea bunurilor publice, prin numiri clientelare și utilizarea acestora în interesul politicienilor și pentru campanii electorale.

Expert Forum (EFOR) și Frontline Club au plăcerea de a vă invita la o discuție despre clientelism în companii de stat şi mass media publice. Lansăm de asemenea cea de-a treia măsurătoare a Indexului Clientelismului Media în Europa de Sud Est

 

Cui servesc companiile publice: cetățenilor sau partidelor?
Ce e de făcut cu TVR, Radio România şi Agerpres?

 

Vineri, 15 decembrie 2017
Point – ART HUB, Strada Eremia Grigorescu 10, București
Începând cu ora 11.00

 

Vor vorbi:

Ana Otilia Nuțu – Expert în energie şi infrastructură, Expert Forum
Irina Radu – Fost Presedinte-director general al Televiziunii Române (TBC)
Alexandru Giboi – Director General AgerpresIulian Comănescu – Analist media
Cristina Lupu – Director de programe, Centrul pentru Jurnalism Independent
Cătălin Gomboș, Alexandru Rusu – Jurnaliști, Radio România
Sorin Ioniță – Președinte, Expert Forum

 

 

 

 

CĂTĂLIN GOMBOȘ, Jurnalist, avertizor de integritate / Asociatia Kompatibil

Pe de altă parte, a fost însă un fenomen în ultimii ani, inclusiv în perioada lui Miculescu, când ne-am confruntat cu asta, când au fost promovați oameni obedienți în anumite funcții de coordonare. Și acești oameni obedienți au blocat sau au făcut să sune într-un fel care pe hârtie sau matematic sună foarte bine. Noi, de exemplu, cu acoperirea politică, echilibrul politic avem ceva matematic, care se dă la CNA. Au fost atâtea intrări ale PNL-ului, atâtea ale PSD-ului. Suntem cei mai echidistanți și profesioniști, dar pe hârtie, pentru că uneori s-a întâmplat să se evite subiecte. Sau a fost cazul campaniei pe care am denunțat-o noi, o campanie în care întreaga instituție, cu toate cele 15-20 de canale a fost folosită pentru că Ovidiu Miculescu avea un interes. Sub Ovidiu Miculescu există o întreaga piramidă, care nu s-a opus sau, cel puțin, nu s-a opus vizibil.

IULIAN COMĂNESCU, analist media:

În momentul în care pierdem povestea cu abonamentele, pierdem orice umbră de control – altul decât politic – asupra acestor medii. Și cam aici suntem. Iar guvernul actual predică o formă de iliberalism; o definiție învechită, poate cineva se putea gândi la un radio public în anii ’30 in felul acesta, chiar într-o democrație, dar nu în 2017.

***

Indexul Clientelismului Media (MCI) este un instrument care măsoară influența politică asupra mass-media, cadrul legislativ și instituțional al presei și realitățile în care jurnaliștii lucrează în țările Europei de Sud-Est. Indexul acoperă aspectele esențiale pentru dezvoltarea libertății mass-media promovate de Comisia Europeană și alți indicatori care măsoară libertatea presei (Freedom House, Reporteri fără Frontiere etc.) și îi completează într-un mod distinct, prin analiza mecanismelor clientelare. Pe lângă măsurarea realităților din mass-media din Europa de Sud-Est, Indexul oferă o perspectivă detaliată asupra tuturor aspectelor legate de funcționarea presei factorilor de decizie, precum și pentru toți cei care doresc să participe la discuțiile publice despre politica mediatică.

Indexul este parte a proiectului Civil Response to Clientelism in Media – MEDIA CIRCLE, implementat ca o inițiativă transnațională în Croația, România, Bosnia și Herțegovina, Serbia, Macedonia și Muntenegru. Scopul inițiativei este de a pune bazele unui mecanism independent și activ pentru monitorizarea politicilor public, advocacy și răspuns în caz de urgență în sectorul media.

Detalii pe www.fairpress.eu

 

 

 

 


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.