Mai multe recomandări EFOR au fost adoptate în OUG 21/2024 privind organizarea alegerilor din iunie

Expert Forum a transmis pe 4 martie comentarii către Ministerul Afacerilor Interne cu privire la proiectul de OUG elaborat pentru a comasa alegerile locale cu cele europarlamentare, dar și pentru a îmbunătăți anumite aspecte tehnice legate de organizarea alegerilor europarlamentare. De asemenea, EFOR a solicitat organizarea unei dezbateri publice pe baza Legii 52/2003, care a avut loc pe 5 martie. Tot pe 5 martie, EFOR a organizat o dezbatere despre efectele modificării legislației și organizarea alegerilor, la care au participat peste 60 de reprezentanți ai instituțiilor implicate în organizarea alegerilor, ai partidelor politice, jurnaliști și experți electorali.

O parte dintre recomandările EFOR au fost introduse în Ordonanţa de urgenţă nr. 21/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi a alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024, aprobată în sedința de Guvern din 8 martie.

Problemele fundamentale ale OUG privind comasarea alegerilor din iunie 2024

 

Cele mai importante recomandări/comentarii adoptate sunt:

  • în componența biroului electoral de circumscripție pentru secțiile de votare din străinătate vor intra și partide care nu au reprezentanți în Parlamentul European (care nu se regăseau în forma inițială a OUG) – art 2 (5-7) din OUG 21/2024.
  • în cadrul dezbaterii organizate de EFOR pe 5 martie, pe tema organizării alegerilor din luna iunie, s-a atras atenția asupra faptului că anumite partide ar putea avea mai mulți reprezentanți într-un birou electoral, ca urmare a mecanismului neclar de alocare a locurilor; această posibilitate a fost redusă semnificativ prin noua formă a OUG – art 2 (12) din OUG 21/2024.
  • anumite reglementări privind modalitatea de completare a birourilor electorale au fost clarificate – cu toate acestea, reiterăm că modalitatea de formare dezavantajează partidele care nu au reprezentare în Parlamentul României sau în Parlamentul European, mai ales în contextul organizării alegerilor locale. Reiterăm și faptul că modificarea modului de compunere a birourilor electorale cu trei luni înaintea alegerilor contravine standardelor internaționale.
  • migrația aleșilor locali de la un partid la altul nu va mai fi posibilă de mai multe ori până la preluarea mandatului – pentru a-și prelua mandatul în septembrie/octombrie, persoanele alese trebuie să fie în același partid ca în momentul alegerii lor în iunie 2024. EFOR a atras atenția că formularea din prima formă a OUG permitea aleșilor locali să schimbe mandatul nestingheriți până la preluarea mandatului. De asemenea, reglementările se aplică în forma actuală și consilierilor locali și județeni, care nu erau incluși în prima formă a OUG – art 33 din OUG 21/2024.  Chiar dacă reglementări sunt măcar mai clare, credem că sunt nocive pentru democrația locală, întrucât încurajează migrația politică și denaturează rezultatele alegerilor din 2020.
  • alegătorii pot semna pentru una sau mai multe liste de candidați/candidați independenți la europarlamentare – art 8 (4) din OUG 21/2024. Conform Legii 33/2007, aceștia puteau susține un singur candidat.
  • alegătorii cu dizabilități vor putea vota atât la locale, cât și la europarlamentare într-o altă secție, dacă secția unde sunt arondați nu este accesibilă. În forma inițială a OUG se introducea această opțiune doar pentru alegerile europarlamentare, ceea ce crea reguli diferite pentru cele două tipuri de scrutine. – art 13 din OUG 21/2024
  • contravențiile nu vor mai fi aplicate potrivit Legii 208/2015, ci se aplică art. 108—111 din Legea nr. 115/2015 – art 30. EFOR a atras atenția asupra faptului că dacă s-ar fi aplicat doar Legea 208/2015 unele reglementări din legislația pentru organizarea alegerilor locale sau europarlamentare ar fi fost eliminate în fapt.
  • prevederile privind acreditarea observatorilor au fost preluate din Legea 208/2015. Această schimbare este legată de o solicitare înaintată AEP de membrii Coaliției VotCorect, din care face și EFOR parte.– art 31

Chiar și în aceste condiții, EFOR își menține poziția cu privire la riscurile de constituționalitate pe care comasarea alegerilor europarlamentare cu cele locale le ridică. EFOR a notat ca pozitivă introducerea normelor care îmbunătățesc procesul de organizare a alegerilor europarlamentare, deși rămânem îngrijorați de modalitatea de legiferare aleasă.

Vezi și alte poziții sau activități organizate de EFOR pe tema organizării alegerilor din iunie

VIDEO Cum se vor organiza alegerile din 2024?

Comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare va crea haos electoral

Comasarea alegerilor din statele UE în 2024: de ce nu merge și în România?

Am solicitat Autorității Electorale Permanente modificarea procedurilor pentru acreditarea observatorilor la europarlamentare

Problemele grave ale legislației pentru europarlamentare

Raportul de monitorizare a alegerilor europarlamentare și a referendumului din 26 mai 2019 – FiecareVot

Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea care acordă finanțarea nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.


Susține EFOR: Dacă ți-a plăcut acest articol și ceea ce facem, ne poți sprijini prin donații sau te poți implica și tu.