Refresh

This website expertforum.ro/docs/docs/clientelismul-prin-achizitii-publice/ is currently offline. Cloudflare's Always Online™ shows a snapshot of this web page from the Internet Archive's Wayback Machine. To check for the live version, click Refresh.

Clientelismul prin achiziții publice

Un al doilea pas legat de programele pentru investiții este să vedem cine câștigă achizițiile publice. Dacă alocările se fac pe criterii politice, există atunci motive rezonabile să credem că și achizițiile publice prezintă astfel de riscuri. De asemenea, mai multe articole de presă au relevat că persoane cu funcții de decizie în instituții care gestionează fonduri au firme de consultanță, care lucrează pe proiecte finanțate din aceste fonduri.

Câteva riscuri de fraudă

  • Informații legate de procedura de achiziție cunoscute de anumiți competitori în avans
  • Implicarea companiilor care depun oferte în elaborarea caietelor de sarcini
  • Criterii arbitrare în caietele de sarcini, cum ar fi solicitarea unor specificații nișate sau foarte limitative, atunci când există multe alternative pe piață.
  • Abuzul de proceduri în regim de urgență (cum ar fi procedurile de negociere fără publicare, unde se publică în SEAP doar câștigătorul, nu și detaliile procedurii) sau prin cumpărări directe
  • Eliminarea abuzivă a unor competitori de către comisiile de evaluare
  • Stabilirea unor termene limită neobișnuite pentru depunerea ofertelor, precum 24 decembrie sau 31 decembrie; adică date care sunt foarte aproape de sărbători sau de momente în care atenția candidaților poate fi mai redusă
  • Înțelegeri între competitori pentru a câștiga alternativ – se pot înțelege asupra ofertelor și dacă avem criteriul prețul cel mai mic fiecare dintre firme poate depune oferta mai mică cu rândul; subcontractări alternative: câștigă o firmă, care subcontractează pe alta, data viitoare este invers și așa mai departe
  • Spargerea unei achiziții în bucăți, pentru a coborî sub pragurile pentru proceduri mai competitive
  • Contractele de consultanță sunt riscante, întrucât sunt dificil de cuantificat. Astfel, numărul de ore prestate poate fi umflat sau serviciul întreg poate fi fictiv.
  • Consultanți care elaborează documentațiile de atribuire sunt angajați ai agenției/ministerului care finanțează investițiile- direct sau prin interpuși.

Pe lângă partea de achiziții, este importantă și implementarea proiectelor respective. Dacă nu avem date (cum este în cazul datelor publicate pe portalul www.drumuribune.md) publicate, putem citi presa locală, discuta cu activiști din zona sau chiar putem încerca să ne uităm pe Google Maps, pentru a vedea dacă investițiile respective există.

Vezi și două rapoarte cu statistici și analiză privind companiile câștigătoare din PNDL

Banii și achizițiile: unde au ajuns contractele din PNDL?
Banii și achizițiile: unde au ajuns contractele din PNDL 2?